10 tips voor een betere candidate experience

Eerst een paar cijfers. Ervaart een sollicitant uw recruitmentprocedure als negatief? Dan is de kans

  • 92 procent dat hij die ervaring deelt met zijn omgeving
  • 78 procent dat hij een eventuele jobaanbieding afwijst
  • 42 procent dat hij zich zelfs nooit meer kandidaat stelt voor een functie bij uw organisatie1

Geef toe: dat kunt u zich niet veroorloven als u de war for talent wilt winnen. Daarom is het de hoogste tijd dat u werk maakt van een voortreffelijke candidate experience.

Wat is candidate experience?

Candidate experience is de optelsom van indrukken die een sollicitant vóór, tijdens en na zijn kandidatuur opdoet over uw organisatie en zijn job. Of hij nu uw vacature leest of uw website verkent, een kennismakingsgesprek voert of zijn eerste werkdag beleeft, … op elk moment moet hij zich een positief en coherent beeld vormen van uw bedrijfscultuur. Zodat hij zin krijgt om het beste van zichzelf te geven.

Candidate experience is daarom nauw verwant met employer branding: de aandacht voor uw imago als werkgever. U maakt duidelijk waarvoor u (niet) staat, waardoor de kans stijgt op een goede match tussen uw bedrijf en de kandidaten die zich aanmelden. Zorg er daarom voor dat alle kandidaten – ook degene die u niet selecteert – een positief en helder beeld hebben van uw bedrijf.

10 manieren om uw candidate experience te verbeteren

  1. Leg uw hele recruitmentraject onder de loep. Zet uzelf in de plaats van uw kandidaat en doorloop alle stappen van sollicitatie tot onboarding. Wedden dat u vanzelf op verbeterpunten botst?
  2. Wied in uw selectieprocedure. Maak ze eenvoudiger en gebruiksvriendelijker. Is uw jobsite bijvoorbeeld al geschikt voor mobiele toestellen? Hoeveel keer moet iemand klikken om zich kandidaat te stellen? En is het echt nodig dat hij zijn kandidatuur motiveert in minstens 500 lettertekens?
  3. Wees authentiek. Gooi alle nietszeggende zinnetjes uit uw vacatures en vertel wat die nieuwe job écht inhoudt en wat uw organisatie uniek maakt. Denk ook eens aan een filmpje waarin uw collega’s of klanten uw kandidaat tonen hoe zijn werkdag er uitziet en wat hij kan bereiken. Hier vindt u een voorbeeld.
  4. Schep duidelijke verwachtingen. Wanneer krijgt uw kandidaat een antwoord? Waarop zal hij worden beoordeeld? Met dat soort heldere afspraken vermijdt u frustraties.
  5. Wees een open huis. Vertel wat er leuk én minder leuk is aan de nieuwe job. Laat uw kandidaat eens een praatje slaan met zijn voorganger. Totale transparantie maakt u sympathiek en voorkomt teleurstellingen.
  6. Maak het contact persoonlijk. “Beste kandidaat. Wij danken u voor uw belangstelling.” Ai. Zoiets kan écht niet meer. Spreek uw sollicitanten altijd aan bij hun naam. En geef ook uw organisatie een gezicht, bijvoorbeeld door beloftevolle kandidaten al eens voor te stellen aan hun teamgenoten in spe.
  7. Let op de details. De ontvangstruimte, uw begroeting, uw vragen, … Zorg dat ze allemaal in lijn zijn met de cultuur die u als organisatie wilt uitstralen.
  8. Geef én vraag feedback. Maak in elke fase van het proces even tijd om de kandidaat te informeren: vertel hem bijvoorbeeld wat u van zijn cv vindt of wat zijn testresultaten waren. En grijp ook zelf elke kans om bij te leren: vraag de sollicitant hoe zijn candidate experience
  9. Speel open kaart met niet-geselecteerde kandidaten. En geef positieve feedback. In welk soort organisatie komt deze kandidaat volgens u wél tot zijn recht? Waarop moet hij zich toeleggen? Of wat kan hij beter achterwege laten?
  10. Vergeet het onthaal van uw nieuwe medewerkers niet. Stel een peter of meter aan, organiseer een teamevent of gebruik slimme onthaaltools die uw nieuwe talenten uit de digitale generatie zeker zullen appreciëren.

U ziet de mogelijkheden maar weet niet hoe eraan te beginnen? Deze workshop zet u op weg. Schrijf u snel in!

1 Uit verschillende studies van Robert Walters (2015), Talent Board (2015), CareerBuilder (2015)

Cevora leernieuws in uw mailbox

U vindt Lerenmetresultaat.be een leuke bron van inspiratie? Maar u wilt graag nog meer lezen over het organiseren van opleidingen? Of u wilt onze Cevora-opleidingen beter leren kennen? Schrijf u dan nu in voor onze maandelijkse nieuwsbrief.

Gerelateerde posts

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *