3 tips voor taalopleidingen met meer impact

Herinnert u zich nog uw eerste stapjes in een vreemde taal? Spannend en leuk was dat. Trots pakte u overal uit met ‘au revoir’, ‘merci’ en ‘je m’appelle Paul’.

Daarna verdween de taalpret – beetje bij beetje. Hoe meer u leerde, hoe banger u werd om fouten te maken. Was het un of une voiture? En gebruik je hier nu de passé composé of passé simple? Op den duur durfde u zelfs geen spontane conversatie meer te beginnen.

Weg beginnerskriebels, weg motivatie.

Vandaag staat u als opleidingsverantwoordelijke voor de opdracht om uw medewerkers wél gemotiveerd te houden. Simple comme bonjour, met deze drie tips.

Tip 1: hou goed het concrete doel voor ogen

Wie op latere leeftijd een nieuwe taal leert, doet dat vaak met een concreet objectief. En is daardoor extra gemotiveerd. Maar taalverwerving is een werk van lange adem. Gevolg? Het einddoel vervaagt en het enthousiasme verwatert.

Zorg er dan ook voor dat uw medewerker zo’n tastbare doelstelling voor ogen heeft. En daar ook regelmatig aan herinnerd wordt. Dat is trouwens niet alleen belangrijk voor de motivatie. Het komt ook de impact van de opleiding ten goede.

Een voorbeeld van zo’n concrete doelstelling:

Over 6 maanden moet uw medewerker 45 minuten lang in het Frans spreken voor een panel van vaklui in zijn expertisedomein.

Tip 2: formuleer dat doel zo expliciet mogelijk

Een doelstelling ondubbelzinnig formuleren lijkt gemakkelijker dan het is. Hoe zorgt u ervoor dat u geen enkel element over het hoofd ziet? Toets uw omschrijving aan deze checklist. Een goede formulering is:

  • realistisch – Leg de lat niet te hoog, want dan is uw medewerker bij voorbaat gedemotiveerd.
  • tijdgebonden – Zet er heel precies bij wanneer het doel bereikt moet zijn.
  • specifiek en concreet – Gebruik als trucje altijd de woorden ‘in staat zijn om’.

De bovenstaande doelstelling verwoordt u bijvoorbeeld zo:

De medewerker moet over 6 maanden in staat zijn om een presentatie van 45 minuten te geven aan een panel van vaklui uit zijn expertisedomein.

Zorg ervoor dat ook de docent die doelstelling kent. Zo spitst hij zich toe op de woordenschat en vaardigheden die uw medewerker nodig heeft. Die merkt dat de opleiding wérkt, blijft zo beter gemotiveerd en … daarmee is de cirkel rond!

Tip 3: zoek een buddy

Als opleidingsverantwoordelijke schept u de juiste omstandigheden voor een doeltreffend leerproces. Toch moeten uw medewerkers het uiteindelijk zelf doen. Maar daarom niet alleen. Voor taalverwerving is er bijvoorbeeld niets beter dan te oefenen met native speakers.

Ga in uw organisatie eens op zoek naar sparringpartners voor uw medewerkers die een taalopleiding volgen. Ook via sociale media vindt u gemakkelijk mensen die een vreemde taal willen leren. En nog meer online buddy’s sprokkelt u met applicaties zoals Speaky.

Hebt u zelf tips voor taalopleidingen met meer impact? Deel ze met ons en uw collega’s in de reactiemodule.

Cevora leernieuws in uw mailbox

U vindt Lerenmetresultaat.be een leuke bron van inspiratie? Maar u wilt graag nog meer lezen over het organiseren van opleidingen? Of u wilt onze Cevora-opleidingen beter leren kennen? Schrijf u dan nu in voor onze maandelijkse nieuwsbrief.

Gerelateerde posts

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *