4 content curation-tools voor het opleidingslokaal

Bij Cevora merken we dat u nooit genoeg krijgt van laagdrempelige en onmiddellijk inzetbare opleidingstools. Daarom serveren we er u meteen zestien, netjes verdeeld over vier blogartikels.

Aflevering 4: Content Curation-tools waarmee u de informatiestroom indamt.

Werp ook een blik in onze gereedschapskist voor surveying & polling, presentaties en screen capturing & recording.

Wat is content curation?

We beginnen met een flinke trap in een open deur: we worden vandaag overspoeld door informatie. Google, Twitter, Facebook, YouTube, miljoenen blogs, … ze eisen de klok rond onze aandacht op. Willen we daaraan niet ten onder gaan? Dan hebben we een filter nodig die alles in de juiste context plaatst.

Daarom geeft David Kelly, een invloedrijke stem binnen learning & development, deze definitie: “Curation is about replacing the noise of ever-increasing information with the clarity of context.”

Gelukkig creëerde het digitale tijdperk ook daarvoor een overvloed aan tools. Nu nog dáárin orde scheppen …

Feilloos en onmisbaar: Feedly

Hebt u nog geen Feedly-account? Maak dat dan nu aan, voor u verder leest. Want zonder deze feedreader mist u gegarandeerd essentiële informatie over uw vakgebied of interesses.

Waarom wel? 

Het principe van Feedly is even eenvoudig als briljant. Kies enkele categorieën of typ een paar trefwoorden. Feedly bezorgt u op basis daarvan elke dag een portie relevante artikels – in een keurig overzicht. En met de betalende versie integreert u dat allemaal gemakkelijk in uw bedrijfstoepassingen, zoals Slack.

Waarom niet?

Er is geen enkele reden om Feedly niet te gebruiken. Al helemaal niet voor de gratis versie.

Praktisch en charmant: Pinterest

Pinterest? Voor content curation? Ja hoor. Mocht u deze socialemediatool nog niet kennen: op uw boards plaatst u afbeeldingen uit het hele web. Elke afbeelding (of pin) staat voor een stukje content: een infographic, video, artikel, …

Heel wat van die boards draaien rond recepten, mode of huisvlijt. Maar u kunt het net zo goed gebruiken voor professionele content die relevant is voor uzelf én uw doelgroep.

Waarom wel?

Pinterest is 100 procent gratis, enorm gebruiksvriendelijk en … gewoon mooi! Het sociale aspect is een extra troef: uw collega’s kunnen u volgen en uw content repinnen op hun eigen board.

Waarom niet?

Tja, het blijft natuurlijk een sociaal netwerk. Dat betekent: slecht toegankelijk voor wie geen account heeft. Daardoor wordt het niet in elke organisatie met open armen ontvangen. De tool doet het trouwens vooral goed bij vrouwen, de mannen in uw netwerk bereikt u er wellicht moeilijker mee.

Leuk en lokaal: Storify

Nu en dan een vleugje chauvinisme kan geen kwaad, toch? Zeker omdat de Belgische app Storify toevallig tot de wereldtop behoort.

Waarom wel?

Ook in de gratis versie barst deze content curation-tool van de mogelijkheden. Op basis van een of meer zoekwoorden schuimt het vanaf één plek de sociale media af. Op basis van de blogposts, updates en video’s die u zo verzamelt, schrijft u – heerlijk intuïtief – uw eigen verhaal.

Waarom niet?

Schrijft u echt niet graag? Dan is deze tool misschien niets voor u, want hij is duidelijk gericht op storytelling.

Gemakkelijk en snel: Scoop.it

Vindt u Pinterest te girly? En Storify te veel werk? Probeer dan Scoop.it eens. Dat platform selecteert bronnen die aansluiten bij de trefwoorden die u opgeeft. U kiest de artikels, voorziet ze eventueel van commentaar en deelt in een handomdraai uw hoogsteigen Scoop-uitgave met uw netwerk.

Waarom wel?

Scoop.it is erg gebruiksvriendelijk en biedt alles wat u van een content curation-tool mag verwachten. De werkwijze is min of meer dezelfde als die van Storify en u kunt gemakkelijk mensen volgen en hun artikels rescoopen zoals in Pinterest.

Waarom niet?

Wij vonden dat Scoop.it wat minder intuïtief aanvoelde dan Storify. Maar dat is persoonlijk. Proberen maar!

Deze haalden de lijst nét niet

Toegegeven, we zetten met dit artikel de zaken wat op hun kop. Want content curation begint niet met de tools, wel met de juiste mindset. Bepaal eerst welke content u wilt selecteren, hoe u daaraan uw eigen twist wilt geven en met wie u die wilt delen. En kies dan de juiste applicatie. En voldoet dan geen van de bovenstaande? Probeer dan zeker paper.li, Diigo, Evernote, learni.st of ZEEF eens.

Kent u zelf nog interessante content curation-tools? Deel ze met ons en uw collega’s via een reactie onder dit artikel.

Cevora leernieuws in uw mailbox

U vindt Lerenmetresultaat.be een leuke bron van inspiratie? Maar u wilt graag nog meer lezen over het organiseren van opleidingen? Of u wilt onze Cevora-opleidingen beter leren kennen? Schrijf u dan nu in voor onze maandelijkse nieuwsbrief.

Gerelateerde posts

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *