Learning en marketing: dezelfde strijd?

De komst van nieuwe technologieën veranderde ons gedrag en onze gewoonten ingrijpend. De moderne gebruiker is niet alleen mobiel en sociaal, maar ook dynamisch, veeleisend en gehaast. De marketing begreep dat en stelt voortaan de klant centraal door haar strategieën en middelen aan te passen. Ondergaat ook learning nu dezelfde veranderingen?

Learner experience = customer experience?

Merken zetten al een heleboel middelen in om de ervaring van de consument te verbeteren en zijn klantentrouw, en bijgevolg ook het conversiepercentage, te stimuleren. Datagebruik en persoonlijk afgestemde communicatie zijn daarbij sleutelelementen.

Net zoals marketingtechnieken moeten ook opleidingen de cursist vandaag een intuïtieve, gemakkelijke en uitnodigende ervaring bieden. Ze moeten de dagelijkse codes en gewoonten van de cursist overnemen en overal en altijd beschikbaar, flexibel, sociaal en gevarieerd zijn.

De leerervaring moet niet alleen flexibel zijn, maar ook sterk gepersonaliseerd. Met behulp van data kunnen lesgevers leertrajecten op maat ontwikkelen die perfect zijn afgestemd op het profiel van de cursist en persoonlijke aanbevelingen formuleren op basis van gegevens over zijn gewoonten online. Deze aangepaste leerervaring (adaptive learning) biedt een aantrekkelijke inhoud, afgestemd op de verwachtingen van elk individu, bevordert het trouw volgen van de opleiding en verbetert de impact ervan (conversiepercentage).

Om een optimale gebruikerservaring te garanderen passen we deze innoverende technieken nu ook toe op pedagogische concepten. Met design thinking kun je bijvoorbeeld leerconcepten uitdenken op basis van de behoeften en de context van de cursist, in plaats van de over te dragen inhoud. Dankzij die nieuwe uitgangspunten is het opleidingsmateriaal voortaan eerder ‘gemaakt voor’ dan ‘bestaand uit’ met het oog op een doeltreffendere leerervaring.

Gemeenschappelijke challenge: inzet stimuleren

Of het nu gaat om het bevorderen van de conversie in de marketing of het optimaal verwerven van competenties op het vlak van learning, in beide gevallen zijn inzet en motivatie cruciale succesfactoren. Marketing en learning staan voor een vergelijkbare uitdaging en schakelen daarbij dezelfde hulpmiddelen in.

Storytelling en emotie

In de marketing is storytelling de kunst om een verhaal op te hangen rond een product, dienst of merk om de klantentrouw van de consument te stimuleren. Bij learning maakt storytelling de cursist tot de held van zijn eigen leertraject. Dankzij storytelling grijp je de aandacht wek je emoties op bij je doelpubliek. Recent neurowetenschappelijk onderzoek bewees dat emotie mee garant staat voor motivatie en inzet.

 Gamification

Gamification wordt in de marketing en communicatie gebruikt om producten bekendheid te geven en klanten te binden. Op learningvlak helpt gamification niet alleen om de inhoud beter te begrijpen, maar ook om de cursist nauwer te betrekken door te focussen op plezier en uitdagingen. Gamification stimuleert met andere woorden de aandacht, betrokkenheid en motivatie.

Sociale dimensie

De gebruiker is vandaag een geconnecteerd en ontzettend sociaal wezen. Merken begrepen dat en begeven zich massaal op het terrein van de sociale netwerken. Ze stimuleren er de actieve deelname van de gebruiker en bevorderen zo de UGC (User Generated Content). Daardoor wordt de consument zelf een maker van inhoud.

Social learning is gebaseerd op dezelfde principes: met collega’s samenwerken en leren, co-creatie van pedagogische trajecten, uitwisseling tussen cursisten en trainers. Zo stappen we over van een logica van overdracht naar een ‘co-logica’ en naar LGC (Learner Generated Content). Net zoals een community manager in dienst van merken is nu ook het beroep van learning community manager ontstaan, die lerende community’s moet animeren.

Social learning is een reactie op het vastgestelde 70-20-10-model: 70% van wat we leren, halen we uit onze dagelijkse ervaring, 20% uit contacten met collega’s en amper 10% uit formele opleiding. Social learning wil binnen leerbedrijven community’s van cursisten creëren door coproductie en verrijkt leren te stimuleren. Het is een uitstekende manier om in te werken op die 90% die een formele opleiding niet bereikt.

Cross-channel: een ideaal traject

Net zoals de ervaring van de consument tegenwoordig ‘cross-channel’ is, gaat ook de ervaring van de cursist dezelfde richting uit. De gekozen formaten moeten beantwoorden aan de behoeften en vereisten van de gebruiker. Dankzij video, mobile en microlearning kan de cursist elke mogelijke inhoud altijd en overal en op om het even welk toestel consulteren (ATAWADAC of Any Time, Any Where, Any Device, Any Content).

Negen op de tien consumenten doen aan ROPO (Research online, Purchase offline). Toegepast op opleiding wordt dat Learning online, Practice offline: digitale formaten stellen fysiek onderwijs niet in de schaduw, maar zorgen voor een verrijkte ervaring in het leslokaal, als een ‘augmented’ versie van fysiek leren. Learning blijf dus definitief cross-channel en ‘blended’.

En morgen?

De huidige marketingtrends zijn de learningpraktijken van morgen. Chatbots, virtual en augmented reality, 360°-video’s en immersieve ervaringen deden hun intrede in de opleidingswereld en worden ongetwijfeld een vast onderdeel van onze dagelijkse leeromgevingen.

Als bedrijven en trainers moeten wij die technieken zo goed mogelijk beheersen om de competenties van onze medewerkers optimaal te ontwikkelen.

 

Cevora leernieuws in uw mailbox

U vindt Lerenmetresultaat.be een leuke bron van inspiratie? Maar u wilt graag nog meer lezen over het organiseren van opleidingen? Of u wilt onze Cevora-opleidingen beter leren kennen? Schrijf u dan nu in voor onze maandelijkse nieuwsbrief.

Gerelateerde posts

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *