5 stappen om een trefzeker leertraject te ontwerpen

Klassikaal leren of e-learning , augmented reality  of serious games , … Met zoveel mogelijkheden voelt u zich als opleidingsverantwoordelijke als een kind in een snoepwinkel. Hoe weet u dat u de juiste leermix brouwt? Door verder te kijken dan de opleiding zelf. En een beredeneerd leertraject te ontwerpen – op maat van de situatie én gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek .

En zie, een groepje KU Leuven-studenten en Knowledge On the Spot  maken het u gemakkelijk. Zij spitten de literatuur uit en vatten die samen in een reeks praktische aanbevelingen. Volg alvast deze vijf stappen om een leertraject te ontwerpen met een maximale impact.

Stap 1: analyseer het probleem vóór een leertraject te ontwerpen

Een werknemer presteert ondermaats. Uw spontane reactie? Bied hem een opleiding aan! Logisch, want als opleidingsverantwoordelijke kijkt u door een bevooroordeelde bril naar de werkelijkheid.

Zet die bril eens even af. Spit wat verder in het probleem. Misschien moet niet de werknemer maar zijn taak veranderen. Of de organisatie rondom hem.

Deze test  helpt u om te bepalen of een opleiding wel de juiste oplossing is.

Stap 2: formuleer duidelijke doelstellingen

Goed, u bent ervan overtuigd dat u er goed aan doet om een leertraject te ontwerpen. Bepaal dan nu wat u daarmee precies wilt bereiken. Dus niet ‘de werknemer moet beter presteren’ – maar een heel concreet antwoord op deze vragen:

    • Wat moet hij leren of waar moet hij nog in groeien?
    • Waarom moet hij dat leren?
    • Wanneer bekijken jullie samen hoe het loopt?
    • Hoe bekijken jullie dat?
    • Welke hulpmiddelen zijn er nodig om dat allemaal waar te maken?

Hulp nodig? De Leerdoelenmaker  zet u op weg.

Stap 3: ontwerp een leertraject met een verhaal

Hebt u de vorige stappen netjes afgewerkt? Dan volgt deze vanzelf. U motiveert uw medewerker omdat u hem een logisch verhaal presenteert met een:

  • begin – Waar wil ik naartoe?
  • midden – Wat moet ik daarvoor leren en hoe doe ik dat?
  • einde – Wat is het resultaat?

Stap 4: hanteer kwaliteitscriteria voor uw leertraject

Pas nu kiest u de opleidingsvormen. Denk daarbij zo breed mogelijk, maar hou ze wel allemaal kritisch tegen het licht. Vraag u bij elke werkvorm af of die:

  • niet te bedreigend is voor de medewerker
  • rekening houdt met zijn kennis en ervaring
  • goed aansluit bij zijn persoonlijkheid
  • hem toelaat om actief mee te werken en mee te denken
  • verband houdt logisch samenhangt met het traject na de opleiding, zoals opvolging, coaching en oefeningen

Stap 5: na leertraject ontwerpen, leertraject evalueren

Evaluatie is natuurlijk een klassieker bij dit soort stappenplannen. En toch vaak stiefmoederlijk behandeld. Ga niet alleen na of uw medewerker tevreden is en heeft bijgeleerd. Controleer of hij die kennis en vaardigheden ook daadwerkelijk kan toepassen. Kan hij dat niet of onvoldoende? Dan zijn er misschien extra inspanningen vanuit de organisatie nodig. Deze vragenlijst  helpt u bij dat evaluatieproces.

Hebt u zelf goede tips rond het ontwerpen van een leertraject? Reageer dan hieronder.

Cevora leernieuws in uw mailbox

U vindt Lerenmetresultaat.be een leuke bron van inspiratie? Maar u wilt graag nog meer lezen over het organiseren van opleidingen? Of u wilt onze Cevora-opleidingen beter leren kennen? Schrijf u dan nu in voor onze maandelijkse nieuwsbrief.

Gerelateerde posts

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *