2 op 3 bedienden willen dit jaar nog een opleiding volgen

Hanne Janssens

Contentmarketeer voor Cevora. Zoekt en deelt graag nieuwe inzichten en verhalen op het vlak van werkgeluk, HR, leercultuur, arbeidsmarkt en loopbaan.
Hanne Janssens
Leestijd: 3 minuten

Na anderhalf jaar coronapandemie is de roep om beroepsopleidingen groter dan ooit. 2 op de 3 bedienden – vooral jongeren – zouden dit jaar nog graag één of meer opleidingen willen volgen. 1 op de 4 bedienden zou zelfs van job veranderen voor meer opleidingskansen. Bij Cevora zetten we dan ook alle zeilen bij voor een druk najaar. Naast de digitale sessies zullen de opleidingen ook opnieuw fysiek doorgaan. “In de huidige economische context zijn opleidingen belangrijker dan ooit”, zegt Olivier Lambert, directeur van Cevora.

Tijd voor een inhaalbeweging

Cevora liet samen met iVOX een onderzoek uitvoeren over het belang van opleidingen in bedrijven. Dat dat belang hoog is, daar blijkt iedereen het over eens te zijn. 3 op de 4 werkgevers vinden het cruciaal dat werknemers blijven leren en 9 op de 10 werknemers vinden het ook zelf belangrijk. De coronapandemie en de bijhorende veiligheidsmaatregelen hadden echter duidelijk een impact op de opleidingen.

“De coronacrisis heeft een enorme impact gehad op het aantal opleidingsdeelnames”, vertelt Olivier Lambert. “In 2020 alleen al werden 10.000 opleidingen geannuleerd en uit de cijfers blijkt dat digitale trainingen slechts een beperkt deel hebben gecompenseerd.”

In 2020 volgden iets meer dan 24.000 werknemers een fysieke opleiding bij Cevora, tegenover meer dan 72.500 in 2019. Nog maar een derde, dus. Naar het online aanbod was er dan weer meer vraag dan ooit: bijna 25.000 werknemers volgden een cursus online. De komende maanden verwacht Cevora een inhaalbeweging van zowel de klassikale als de digitale opleidingen.

Keuze tussen fysieke en digitale opleiding

“Om kwaliteitsvolle digitale opleidingen te organiseren, volstaat het niet de lesgever voor een webcam te plaatsen”, aldus Olivier Lambert. “We moeten kijken naar de doelstellingen en de inhoud, en de opleidingen aanpassen aan het format. Ook de lesgevers hebben de juiste begeleiding nodig en alles moet technisch op punt staan. Cevora heeft veel geleerd het afgelopen jaar. Nu kunnen we zorgen voor een relevant digitaal aanbod aanvullend op ons bestaande aanbod.”

Nu het einde van de pandemie in zicht is, is een inhaalbeweging noodzakelijk. Cevora zal in het najaar dan ook alle zeilen bijzetten. Klassikale opleidingen zijn ook opnieuw mogelijk nu, naast het digitale aanbod.

Olivier Lambert: “We laten mensen de keuze: of ze volgen de opleiding klassikaal of ze volgen ze digitaal. Zo willen we tegemoetkomen aan de behoeften van iedereen. Klassikale opleidingen zijn interactiever en voor velen ook drempelverlagend. Ook om soft skills aan te leren, is het beter om samen in dezelfde ruimte te zitten. Digitale opleidingen zijn dan weer makkelijker, omdat je minder tijd verliest om je te verplaatsen. Zowel bij onze digitale als onze klassikale opleidingen volgen de deelnemers een digitaal voor- en natraject. Zo leren ze maximaal bij en is de impact op de werkvloer groter.”

De vraag is alleszins groot. 64% van de deelnemers aan het onderzoek geeft aan dat hij of zij dit jaar één of meer opleidingen wil volgen. Slechts een kleine minderheid (15%) wil helemaal geen opleidingen meer volgen in 2021. Vooral jongere bedienden zijn sterk geïnteresseerd. 77% van de -35 jarigen geeft aan graag nog één of meer opleidingen te willen volgen dit jaar.

Persoonlijke ontwikkeling en werkgeluk voorop

In de opleidingskeuze van bedienden ligt de focus op persoonlijke ontwikkeling (30%) en welzijn (28%). “We zien duidelijk dat het coronavirus een verandering teweegbracht bij bedienden”, zegt Veerle Van Asbroeck, Manager Customer Impact bij Cevora. “De behoefte aan persoonlijke ontwikkeling, welzijn en stressbeheersing was nog nooit zo groot. Er is bijgevolg een grote vraag naar opleidingen in soft skills.”

Opleidingen aangeboden door de werkgever worden sterk gewaardeerd door medewerkers. Uit de enquête blijkt zelfs dat 24% van de werknemers zou overwegen van werkgever te veranderen om meer opleidingen te kunnen volgen.

“De cijfers tonen duidelijk aan dat opleidingen aanbieden een manier is om de loyaliteit van werknemers te vergroten. De voordelen van een opleiding zijn tegenwoordig zeker zo belangrijk als de voordelen van een bedrijfswagen”, besluit Olivier Lambert.


Ook inzetten op de kracht van opleidingen in je bedrijf?

Ontdek ons opleidingsaanbod

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van opleidingen op jouw maat, blog-artikels over de nieuwste trends, events die je netwerk boosten en tips die je carrière vooruithelpen.

Schrijf je in

Gerelateerde posts