Jurgen Noel: “Big data zijn de sleutel tot efficiënte rekrutering”

Louise Haspeslagh

Contentmarketeer voor Cevora. Benieuwd naar evoluties op de arbeidsmarkt, nieuwe ontwikkelingen in hr en slimme manieren om nieuwsgierigheid aan te wakkeren bij werkgevers én medewerkers.
Louise Haspeslagh
Leestijd: 3 minuten

In veel organisaties is personeelsverloop een structureel probleem. Volgens Jurgen Noel, oprichter van de succesvolle start-up Twegos, ligt de oorzaak voor een groot stuk bij de rekrutering. “Big data kunnen bedrijven grote efficiëntiewinst opleveren, op de korte én lange termijn.”

“Veel bedrijven focussen zich bij hun rekrutering te veel op hardskills”, legt Jurgen Noel uit. Met assessmenttools voorspellen ze – vaak heel accuraat – of iemand over de juiste competenties beschikt voor een bepaalde job. Maar de ‘cultuurmatch’ tussen kandidaat en organisatie is minstens even belangrijk. Zit die niet goed, dan is de kans op verloop groot en zal je medewerker niet optimaal presteren omdat die zich niet op zijn plaats voelt. Ik spreek uit eigen ervaring.”

14 waarden bepalen culturele match

In 2011 ging Jurgen na een doorgedreven rekruteringsproces aan de slag bij een grote bank. Met zijn ervaring in de communicatie- en de bankenwereld beschikte hij over de geschikte competenties om er de communicatiestrategie te digitaliseren. “Maar ik vond mijn draai niet en kon maar niet begrijpen waarom. Ik praatte erover met mijn goede vriend Arend die me de vinger op de wonde hielp leggen: de reële bedrijfscultuur strookte niet met mijn persoonlijke waarden.”

De waarden die organisaties uitdragen komen vaak niet overeen met de waarden die er werkelijk heersen

“Arend zag gelijkaardige problemen in andere bedrijven waarvoor hij als strategy consultant werkte. Omdat we daar iets aan wilden doen, gingen we te rade bij professor Joeri Hofmans. Als arbeidspsycholoog aan de Vrije Universiteit Brussel had hij al veel onderzoek gevoerd naar alles wat met bedrijfscultuur te maken heeft. Hij vertelde ons dat de waarden die organisaties uitdragen niet noodzakelijk overeenkomen met de waarden die er werkelijk leven. En dat het daardoor mogelijk al bij de rekrutering fout gaat.”

“Samen met de VUB hebben we onderzocht welke professionele waarden bepalend zijn voor de culturele match tussen medewerker en bedrijf. Onze applicatie Twegos meet welk belang organisaties – of zelfs specifieke afdelingen – hechten aan elk van die waarden en doet hetzelfde bij potentiële medewerkers. Het systeem legt die resultaten naast elkaar en berekent zo de culturele match.”


Dit zijn de 14 waarden die de culturele match bepalen: samenwerking, conformiteit, erkenning, zorg, zelfsturing, prestatiegerichtheid, zelfontplooiing, daadkracht, macht, innovatie, diversiteit, voorspelbaarheid, duurzaamheid en integriteit.


De impact op de job van recruiters

Wat is precies de meerwaarde van big data voor rekrutering? Jurgen Noel: “Een getraind recruiter kan aanvoelen of een kandidaat zal aarden in de bedrijfscultuur, maar dat blijft een menselijk oordeel en is dus subjectief. Het is voor een hr-medewerker bovendien niet altijd even makkelijk om te weten hoe het er precies aan toegaat op de werkvloer. Zeker in grote bedrijven, waar de cultuur vaak verschilt naargelang de afdeling of het team. Een model op basis van big data houdt daar rekening mee.”

Dankzij big data spendeer je minder tijd en geld aan rekrutering én neem je de juiste mensen aan

“Met slimme tools op basis van big data spendeer je minder tijd en geld aan rekrutering én neem je de juiste mensen aan. Mensen die passen binnen de bedrijfscultuur blijven langer, presteren beter, vertonen minder absenteïsme … Efficiënte rekrutering heeft dus een enorme financiële impact op je organisatie.  Die impact tonen we met Twegos ook daadwerkelijk aan op basis van data.”

“Recruiters hoeven zich niet om te scholen tot data-analist om met big data te werken”, verzekert Jurgen. “Achter tools zoals Twegos zit dan wel heel wat technologie, de output krijg je in duidelijke rapporten. Dankzij big data kunnen organisaties de vele tijd die ze anders aan verkennende gesprekken spenderen gebruiken om te werken aan andere aspecten van de employee experience.”

“In tijden van economische recessie neemt het aantal sollicitanten per vacature aanzienlijk toe. Recruiters zullen de komende jaren dus meer dan ooit hulp kunnen gebruiken.”


Op zoek naar meer tips voor efficiënte rekrutering?

Blader door onze opleidingen over hr en leidinggeven.


Over Jurgen Noel

Na zijn studies communicatie en marketing startte Jurgen zijn carrière in de agencywereld. Enkele jaren later stapte hij over naar de financiële sector om banken te begeleiden bij de digitale transformatie van hun marketing. In 2015 richtte Jurgen samen met Arend Van Itterbeek het hr-analyticsbedrijf Twegos op.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van opleidingen, blog-artikels, events en tips die je carrière vooruithelpen!

Schrijf je in

Gerelateerde posts