Een boekbespreking in tijden van tweets, apps en likes

Heeft de goede oude boekbespreking nog een toekomst? Of is die een erfenis uit een tijdperk waarin het ‘schoolse leren’ nog de plak zwaaide? En welke betere, interactievere manieren zijn er om kennis te verwerken en met elkaar te delen?

Toepasselijke vragen bij déze bespreking van Leren in tijden van tweets, apps en likes van Joitske Hulsebosch en Sibrenne Wagenaar. Voor een snelle introductie door beide dames: bekijk dit filmpje.

Het nieuwe leren: individueel én collectief proces

Wat was er het eerst: de kip of het ei? Dezelfde vraag kun je stellen over de opkomst van sociale media en ons veranderende leergedrag. De manier waarop we leren evolueert – zo stellen Hulsebosch en Wagenaar – in twee richtingen:

  1. Mensen doen almaar vaker aan zelfgestuurd leren. En kiezen daarbij voor het informatiekanaal of de leervorm die hen het meeste aanspreekt: een klassieke cursus, een video, een podcast, …
  2. Mensen halen extra winst uit hun leerinspanningen als ze daarover in dialoog kunnen gaan met anderen. Daarmee bereiken we het voorlopige eindpunt van de paradigmawissel rond leren: van behaviorisme (leren is gedrag programmeren), over constructivisme (leren is individueel kennis opbouwen) naar sociaal connectivisme (leren door te netwerken en verbindingen te leggen).

Laten we dat eens toepassen op onze eigen lectuur van Leren in tijden van tweets, apps en likes. We lazen het boek uit interesse, niet omdat iemand ons dat opdroeg. Zelfsturend leren dus. En nu staan we te popelen om onze inzichten met u te delen en ook úw mening te horen. Hoe pakken we dat het best aan?

Tijd voor meer tweerichtingsverkeer

Als mensen zelfgestuurd en sociaal leren, wat is dan nog uw rol als opleidingsverantwoordelijke? U faciliteert die leerprocessen, bijvoorbeeld met sociale technologieën die de manier waarop uw collega’s werken en leren verrijken. Van Hulsebosch en Wagenaar geven daarvan een mooie reeks praktische voorbeelden. Een daarvan is content curation: een methode om content die u op verschillende plaatsen vindt te vertalen naar de realiteit van uw bedrijf. U helpt zo uw collega’s om de overvloed aan informatie op het web te interpreteren en bruikbaar te maken voor hun job. Bekijk bijvoorbeeld dit verhaal over digitalisering, dat we maakten met Storify.

Nog technologie om interactie te verhogen: surveying en polling. En die passen we graag eens toe op deze boekbespreking ‘nieuwe stijl’. In plaats van zonder omkijken de lesjes uit het boek op te dreunen, vragen we: welke thema’s uit Leren in tijden van tweets, apps en likes wilt ú dat wij verder uitdiepen?

  • zelfgestuurd leren
  • nieuwe rol van de opleidingsverantwoordelijke
  • doeltreffend gebruik van nieuwe leervormen
  • nieuwe technologieën om informatie te delen
  • andere

Breng hier uw stem uit. Dan komen we er in een van de volgende artikels zeker op terug.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

LEERNIEUWS IN UW MAILBOX

U vindt Lerenmetresultaat.be een leuke bron van inspiratie? Maar u wilt graag nog meer lezen over het organiseren van opleidingen? Of u wilt onze Cevora-opleidingen beter leren kennen? Schrijf u dan nu in voor onze maandelijkse nieuwsbrief.

Gerelateerde posts