Chatbots en hr: een uitstekende match

Maak kennis met uw nieuwste geheime wapen voor een modern en efficiënt hr-beleid: de chatbot: een virtuele, vaak zelflerende, assistent die uw tekst analyseert om te ‘raden’ naar de betekenis.

Er bestaan nu al chatbottools die u meteen integreert in uw hr-beleid. We presenteren ze voor de gelegenheid in een chatbotsessie met de CevoraBot. Zo ontdekt u hoe zo’n chatbotsessie in de praktijk verloopt.

Dag Mathias. Alles goed?
Dag Cevora… Euhm, bot?
Oh ja, even verduidelijken. Ik ben een chatbot.
Wat is een chatbot?
Een chatbot is een computerprogramma dat gesprekken met menselijke gebruikers simuleert.
Allee zeg, machtig. Dus jij kunt inspelen op alles wat ik zeg?
Niet echt, ik zit nog volop in ontwikkelingsfase. Maar leer snel bij. Op termijn moet ik uitgroeien tot een volwaardige gesprekspartner.
En waar vind ik jou zoal terug?
Je vindt veel chatbots op platformen zoals Facebook Messenger, Slack en zelfs Skype. Of we zijn ingebed in bepaalde websites.
En worden jullie al vaak gebruikt?
Je zou ervan versteld staan, Mathias. Veel klantendiensten werken al met chatbots.
En binnen hr, mijn functiedomein?
Ook daar vind je ons meer en meer. Wij, de chatbots, zijn een snelgroeiend fenomeen hoor. 😉
Binnen welke domeinen van hr vind ik er dan?
Oh, ik ken er superveel binnen rekrutering.
Ah ja, hoezo?
Ze voeren daar de eerste interactie met een kandidaat en besparen zo tijd voor de recruiter.
Super! Heb je daar voorbeelden van?
In België heb je sympl. Zoek die maar eens op in Facebook Messenger en ga ermee aan de praat.
Heb je er nog?
Uiteraard! Mijn collega’s Ari, Job Pal en Joboti zijn ook mooie (betalende) recruitmentbots.
Zeg CevoraBot, zijn er ook binnen andere hr-domeinen voorbeelden van chatbots?
Je kunt ook een chatbot inzetten voor de ‘eerste hulp’ bij personeelsvragen. Een soort FAQ-chatbot
Kijk eens aan, zo had ik het nog niet bekeken.
Jane en Talla zijn zulke bots.
Zeg, zou zo’n bot dan ook niet nuttig zijn bij het onthaal van nieuwe medewerkers?
Natuurlijk, wij beantwoorden voor jou de hele week lang en de klok rond vragen van nieuwe (en bestaande) medewerkers.
Ik leer hier ongelooflijk bij. Wat dan met kennisdelen en zo?
Dan moet je zeker Obie een kans geven. Dat is een van mijn beste chatbotvrienden, ontworpen voor zaken als kennismanagement.
En voor leren en ontwikkelen?
Duolingo werkt al met een chatbot om bepaalde talen aan te leren. Werkt supergoed!
Allee zeg, de max! Maar nu ga ik je een heel moeilijke vraag stellen.
Laat maar horen.
Kun je ook chatbots vinden voor feedback en engagement?
Ach, Mathias. De voorbeelden zijn talloos: Captain Feedback, Engazify, Pep, …
Bedankt zeg! Wel jammer dat je altijd straffe IT’ers nodig hebt om zo’n chatbot te bouwen.
Bij lange niet, je creëert al een simpele chatbot met tools zoals Flow XO en Chatfuel.
Dan ga ik onmiddellijk aan de slag.
Let wel, Mathias: als je complexere zaken in je chatbot wilt, laat je dat beter over aan professionals.
Uiteraard! Maar ik sla nu al even aan het experimenteren en maak eventueel een businesscase.
Super. Veel succes!
Bedankt, CevoraBot!
Graag gedaan.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

LEERNIEUWS IN UW MAILBOX

U vindt Lerenmetresultaat.be een leuke bron van inspiratie? Maar u wilt graag nog meer lezen over het organiseren van opleidingen? Of u wilt onze Cevora-opleidingen beter leren kennen? Schrijf u dan nu in voor onze maandelijkse nieuwsbrief.

Gerelateerde posts