Content curation: tips uit onze interne keuken

Een van uw hoofdopdrachten als opleidingsverantwoordelijke? Kennis delen. Van diepgaande inzichten en nuttige best practices tot onmisbare nieuwtjes en slimme tips. U …

  • filtert ze uit de informatiestroom
  • voegt er duiding en context aan toe
  • serveert ze in hapklare brokken aan uw medewerkers

Kortom: u doet aan content curation. De vraag is: doet u dat al op de doeltreffendste manier?

Eerder kreeg u van ons een selectie content curation-tools. In dit artikel gunnen we u een blik achter onze schermen. Want het is een van ónze hoofdopdrachten om u elke twee weken een verse lading hapklare content te bezorgen. Onze geheime tip voor content curation? Hou u strikt aan het Seek > Sense > Share Framework van Harold Jarche. Dat verloopt zo:

Content curation, stap 1: seeking

U kunt natuurlijk onmogelijk alles bijhouden van wat er – zelfs binnen uw vakgebied – verschijnt. Tegelijk wilt u niets waardevols missen. Zo pakt u dat gewiekst aan:

  1. Doe een beroep op uw netwerk van collega’s binnen én buiten uw organisatie. Volg bijvoorbeeld influencers binnen uw branche op LinkedIn of sluit u daar aan bij een discussiegroep.
  2. Automatiseer uw onlinezoekproces. Wijzelf zweren bij Feedly en Anders Pink voor onze dagelijkse oogst van artikels en blogs rond de thema’s die ons interesseren. Zitten er daar tussen die ons – vaak alleen al op basis van de titel – intrigeren? Dan houden we die bij.

Content curation, stap 2: sensing

Oké, u hebt een fraaie lading informatie bij elkaar geraapt. Nu is het tijd voor een reflectiemoment. Bekijk al die content met een extra kritische blik en selecteer die artikels en blogs die écht interessant zijn voor uw doelpubliek. Stel uzelf de vragen: wat betekent dit concreet voor mijn doelpubliek? Wat moet het nog meer weten? Naar welke bestaande info of tools die we al publiceerden kan ik verwijzen? En voeg die context toe.

Ook voor dat proces doen we bij Cevora een beroep op een tool: Diigo. Daarin lezen, annoteren en klasseren we alle artikels via tags zoals ‘leadership’, of ‘VR’ en ‘nieuwe leermethodes’. Resultaat? We vinden alles onmiddellijk terug tijdens de volgende stap …

Content curation, stap 3: sharing

Als het goed is, hebt u nu een goedgevulde contentschatkist. Tijd om die te openen voor uw collega’s. Bouw samenhangende verhalen met een persoonlijke toets door eigen ideeën en ervaringen toe te voegen aan de artikels die u deelt. Verstuurt u een nieuwsbrief? Gebruik dan een professioneel e-mailingplatform. Wij hebben uitstekende ervaringen met Mailchimp. Of bekijk hoe we geselecteerde artikels plaatsten op een aparte WordPress-blog.

Klaar om na deze tips zelf met content curation aan de slag te gaan? Zoek een thema dat waardevol is voor uw collega’s en ga op contentjacht met het Seek > Sense > Share Framework. Succes!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

LEERNIEUWS IN UW MAILBOX

U vindt Lerenmetresultaat.be een leuke bron van inspiratie? Maar u wilt graag nog meer lezen over het organiseren van opleidingen? Of u wilt onze Cevora-opleidingen beter leren kennen? Schrijf u dan nu in voor onze maandelijkse nieuwsbrief.

Gerelateerde posts