Crash Course: hoe ga je om met stress op het werk?

Hanne Janssens

Contentmarketeer voor Cevora. Zoekt en deelt graag nieuwe inzichten en verhalen op het vlak van werkgeluk, HR, leercultuur, arbeidsmarkt en loopbaan.
Hanne Janssens
Leestijd: 3 minuten

In Crash Course krijgen docenten één minuut om te vertellen over hun vakgebied. Wie het dichtst bij de minuut zit, is onze Crash Course Master.

Stress- en burn-outcoach Bart Beuls mocht de spits afbijten. Hij vertelt hoe je omgaat met stress op het werk en reikt enkele concrete tips aan om het probleem aan te pakken. Bekijk hoe Bart het ervan afbracht:

Over stressmanagement valt natuurlijk veel meer te vertellen. Bart geeft je graag een aantal extra tips.

Pionier in strijd tegen stress

Bart: “Ik studeerde 35 jaar geleden af als kinesitherapeut. Maar ik voelde snel dat er iets niet goed zat met de klassieke behandeling van stressklachten. Een extra opleiding over relaxatietherapie hielp me het plaatje vanuit een meer holistische benadering te bekijken: fysieke stressklachten hebben vaak ook een mentale oorzaak.

In het begin van de jaren negentig was dat een heel revolutionaire gedachte. Ik herinner me nog dat ik in het begin van mijn zelfstandigencarrière een vijftigtal artsen uitnodigde voor een infoavond over relaxatietherapie. Slechts vier schreven zich in en uiteindelijk kwam er maar één iemand opdagen. Gelukkig is er de voorbije decennia veel veranderd. Mindfulness, yoga en andere relaxatievormen zijn intussen helemaal ingeburgerd.”

Zoek de oorzaken en stel prioriteiten

Bart: “Bij stressklachten is op zoek gaan naar de oorzaken de eerste stap. Een te hoge werkdruk, een onrustige werkplek of een onzekere toekomst op de arbeidsmarkt zijn maar enkele mogelijke stressoren. Maar het zijn niet die omgevingsfactoren an sich die je stress bezorgen. Dat gevoel ontstaat uit een clash met je persoonlijke karaktertrekken en waarden. Zo kan een nonchalante collega een oorzaak tot stress zijn als jij erg perfectionistisch bent.

Dat besef is belangrijk voor de volgende stap: prioriteiten stellen. Welke taken geven je een boost en welke kosten je net energie? Welke obstakels belemmeren je in je werk? Zulke vragen helpen je jouw stoorzenders te detecteren en gedachten te ordenen. Je neemt afstand van je emotionele stressreactie en valt terug op je rationele denkpatroon.”

Leer singletasken en durf offline te zijn

Bart: “De eerste twee stappen zetten is nog geen garantie op succes. Er zijn nog een aantal gevaarlijke valkuilen waarmee je daarna rekening moet houden. Zoals multitasking. Tegenwoordig moeten we altijd en overal bereikbaar zijn en verschillende taken combineren. Je focust je beter op één taak voor je overgaat naar het volgende item op je prioriteitenlijst. Zo kan je alle aandacht geven aan de kerntaken op je agenda en die tot in de puntjes uitvoeren.

Durf ook offline te zijn. Dat klinkt niet eenvoudig in onze digitale maatschappij, maar kleine wijzigingen kunnen al een grote impact hebben. Plan bijvoorbeeld dagelijks maximaal twee of drie momenten in waarop je je e-mails checkt en hou voor de rest van de dag je mailbox gesloten. Bewust je eigen grenzen bepalen bezorgt je gemoedsrust.

Belangrijk: bespreek je aanpak ook met je leidinggevende en andere collega’s. Alleen met duidelijke communicatie zorg je dat anderen je keuzes respecteren en je steunen in je acties om stress op het werk te vermijden.”


Kamp je ook met stress op het werk? Blijf niet bij de pakken zitten.

Volg een opleiding over stressmanagement

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van opleidingen op jouw maat, blog-artikels over de nieuwste trends, events die je netwerk boosten en tips die je carrière vooruithelpen.

Schrijf je in

Gerelateerde posts