The curious case of Willemen Infra: “We geven startende werfleiders zoveel mogelijk verantwoordelijkheid”

Hanne Janssens

Contentmarketeer voor Cevora. Zoekt en deelt graag nieuwe inzichten en verhalen op het vlak van werkgeluk, HR, leercultuur, arbeidsmarkt en loopbaan.
Hanne Janssens
Leestijd: 1 minuut

In ‘The curious case’ leggen hr- en L&D-professionals uit hoe ze de leercultuur in hun organisatie concreet vormgeven. In deze aflevering vertelt Simon Holvoet hoe Willemen Infra jonge werfleiders begeleidt bij hun integratie in de wegenbouw, een sector met enkele specifieke uitdagingen voor starters.

The curious case of Willemen Infra: Een flexibel groeiplan voor jonge werfleiders <profielfoto Simon Holvoet> Simon Holvoet is HR Business Partner bij Willemen Infra. “Nood aan uniform opleidingsbeleid na fusie” “Willemen Infra is in 2018 ontstaan uit een fusie van drie wegenbouwbedrijven. In elk van die organisaties volgden startende werfleiders heel uiteenlopende groeitrajecten. Vaak besliste de projectleider over de inhoud van de opleidingen. Iedere werfleider leerde zo andere dingen. We zijn daarom rond de tafel gaan zitten met de verschillende directeurs en projectleiders om het opleidingsbeleid van Willemen Infra te uniformiseren.” “Een veelzijdig tweejarig opleidingsplan” “Het resultaat van ons overleg: een opleidingsplan van twee jaar met tien tot twintig modules voor elke startende werfleider. Voor de algemenere theoretische opleidingen – bijvoorbeeld leren werken met Microsoft Project – schakelen we externe docenten in. Maar heel specifieke praktische modules organiseren we intern. Een voorbeeld is ‘Wat te doen bij …?’. Die opleiding gaat over juridische procedures die we alleen bij Willemen Infra hanteren en wordt daarom gegeven door onze eigen juridische dienst.” “Online valt het persoonlijke contact weg” “Net toen ons plan helemaal op punt stond, gooide het coronavirus roet in het eten. We schakelden over naar digitale opleidingen, maar een belangrijk aspect van het plan valt dan weg. Opleidingen zijn immers een uitstekende manier om collega’s te leren kennen. Zeker in een bedrijf zoals het onze, met meer dan duizend medewerkers. Online is dat veel moeilijker.” “Mensen aansturen leer je niet op school” “Startende werfleiders hebben het vaak moeilijk om arbeiders aan te sturen. Dat is iets wat ze niet leren op school. Daarom zit er ook coaching in hun opleidingsplan. Hoe leg je iets uit aan een collega die geen Nederlands, Frans of Engels spreekt? Hoe breng je een boodschap duidelijk over, zonder té direct te zijn? Het zijn maar enkele van de vele praktische vragen die aan bod komen.” “Vinger aan de pols houden is cruciaal” “We volgen de leercurve van startende werfleiders nauw op. In het begin komt er veel op hen af. Ze hoeven dan ook geen schrik te hebben om vragen te stellen. Elke starter krijgt ook een mentor – vaak een projectleider – bij wie hij of zij terechtkan voor praktische vragen. Na een half jaar evalueren we al een eerste keer met de starter en de mentor of er aanpassingen nodig zijn in het groeiplan.” “Zoveel mogelijk verantwoordelijkheid bij de starter” “Naast de vaste modules is er ook ruimte voor bijkomende opleidingen naargelang de interesses van de starters. Hun vak is zo veelzijdig en evolueert zo snel dat we onmogelijk alles in hun plan kunnen opnemen. Elke starter heeft bovendien andere ambities. Daarom geven we onze jonge werfleiders graag zoveel mogelijk verantwoordelijkheid om hun traject zelf vorm te geven.” “Wie ambitie toont, kan een Masterclass volgen” “Tweejaarlijks selecteren we enkele van onze jongere medewerkers voor een Masterclass-traject. Wie toezegt, brengen we maandelijks samen om elkaar beter te leren kennen. De focus ligt dus op netwerken, al was dat door het coronavirus niet eenvoudig in 2020. Op welke basis we mensen selecteren voor de Masterclass? Dat is een kwestie van gevoel. Maar wie zijn opleidingstraject resoluut in eigen handen neemt, heeft zeker een streepje voor. Dat is voor ons een duidelijk teken dat iemand ambitie heeft om door te groeien.” <kaderstuk> Pieterjan Boucneau (25), werfleider bij Willemen Infra: “In de Masterclass leer je hoe je als werfleider het best communiceert met arbeiders en leidinggevenden. Dat is een belangrijke vaardigheid die je niet meekrijgt op de schoolbanken. Ook leidinggeven vanaf afstand is een thema dat sinds de coronapandemie hoog op de agenda staat. Bijzonder belangrijke materie, ook voor het vervolg van mijn loopbaan.” <logo Willemen Infra> Willemen Infra is een onderdeel van de Willemen Groep, een familiale bouwgroep met 2400 medewerkers en een jaaromzet van bijna een miljard euro. Willemen Infra ontstond in 2018 door de fusie van wegenbouwbedrijven Aswebo en Aannemingen Van Wellen en de infra-afdeling van Kumpen. Kurt Kesteloot is de algemeen directeur van Willemen Infra. Tom Willemen is de CEO van de Willemen Groep. Enkele grote projecten van Willemen Infra zijn de renovatie van de drie start- en landingsbanen op Brussels Airport; de A11-verbinding tussen Brugge en Knokke-Heist en de bouw van een gloednieuwe containerterminal in de haven van Tanger (Marokko).


Werk maken van de leercultuur in jouw organisatie? Ontdek onze opleidingen in samenwerking met de Confederatie Bouw.

Bekijk de opleidingen


Lees ook het volledige interview met Pieterjan Boucneau (“Samenwerken en communiceren leer je niet op de schoolbanken”) en download onze studie over de problemen van starters in de bouw.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van opleidingen op jouw maat, blog-artikels over de nieuwste trends, events die je netwerk boosten en tips die je carrière vooruithelpen.

Schrijf je in

Gerelateerde posts