Digitaal leren: 5 manieren om als mens nog van betekenis te zijn

Digitalisering zorgt voor disruptie. Een mooi woord voor: jobs die plots overbodig worden. Zoals taxichauffeurs en hoteluitbaters die bedreigd worden door Uber en Airbnb. Moet u als opleidingsverantwoordelijke of trainer ook wakker liggen van uw professionele toekomst? Hebben cursisten u niet meer nodig nu e-learning definitief doorbreekt?

Cevora vroeg het aan Mathias Vermeulen, zaakvoerder van Winston Wolfe. Hij is net terug van een vooraanstaande Learning Solutions Conference en heeft goed nieuws bij: ondanks al dat technologische geweld blijft de menselijke meerwaarde cruciaal. Sterker nog: als u technologie op de juiste manier inzet, verhoogt u uw persoonlijke impact als docent.

Hieronder vindt u de trends die Mathias voor ons heeft gespot.

1. Zoek docenten die kunnen faciliteren

Feit: als het over parate kennis gaat, geeft elke computer u het nakijken. Dus voor pure kennisoverdracht verplaatsen cursisten zich niet naar uw klaslokaal. Waarvoor dan wel? Een meeslepend verhaal, deskundige feedback, een gesprek dat naar de diepte gaat. Een moderne docent motiveert zijn groep en tilt hem naar een hoger niveau. De technologie die dát kan, is nog niet voor morgen.

2. Kijk verder dan de cijfers

Nieuwe technologieën zijn onklopbaar in haarfijne kwantitatieve evaluaties. Wat u daar als hr-professional tegenover zet? Uw neus voor wat níét in cijfers kan worden gevat. Breng de impact van uw opleidingen kwalitatief in kaart. Door in gesprek te gaan met uw cursisten. Leuke bonus: als u in dialoog treedt over de impact, versterkt u die ook meteen. Om het in cijfertaal te zeggen: dubbele winst!

3. Smeed inhoud tot een sterk verhaal

Mensen hebben aan één muisklik genoeg om toegang te krijgen tot massa’s informatie. Maar hebben ze daar ook iets aan? Alleen als die inhoud op hun maat is gebracht. En kijk, daar komt u weer op de proppen. Bewijs uw meerwaarde door u voor elke opleiding af te vragen wat uw cursisten willen weten en waarom. En brouw dan uw samenhangende verhaal met technieken zoals content curation.

4. Maak de brug tussen opleiding en praktijk

Mensen leren meestal niet (alleen) voor hun plezier. Ze hebben concrete doelen voor ogen: efficiënter werken, sneller groeien in hun loopbaan, … Uw rol als opleidingsverantwoordelijke is dan ook niet ‘opleidingen aanbieden’. Wel: via performance support helpen om doelen te bereiken en nagaan of dat ook daadwerkelijk is gelukt.

5. Gebruik de technologie, maar geef de regie niet uit handen

Virtual reality, MOOCs, serious games, … Aan spannende technologieën geen gebrek. Maar gebruik ze niet uit nieuwsgierigheid, om innovatief over te komen of omdat ze er nu eenmaal zijn. Want dan gaan ze met ú aan de haal. Bepaal eerst uw doel. En kies daarna weloverwogen een tool die u daar gemakkelijk en snel naartoe leidt.

Meer weten? Schrijf u in voor het webinar

Vraagt u zich af hoe u:

  • docenten omvormt tot facilitatoren?
  • kwalitatief de impact van opleidingen meet?
  • via storytelling een samenhangend verhaal brengt?
  • leren breder bekijkt dan louter opleiden?
  • de tools kiest die u vooruithelpen?

Hebt u interesse om meer te weten? Schrijf u hier in voor de webinar.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

LEERNIEUWS IN UW MAILBOX

U vindt Lerenmetresultaat.be een leuke bron van inspiratie? Maar u wilt graag nog meer lezen over het organiseren van opleidingen? Of u wilt onze Cevora-opleidingen beter leren kennen? Schrijf u dan nu in voor onze maandelijkse nieuwsbrief.

Gerelateerde posts