Digital transformation manager: beroep van de toekomst of ook al van het heden?

Louise Haspeslagh

Contentmarketeer voor Cevora. Benieuwd naar evoluties op de arbeidsmarkt, nieuwe ontwikkelingen in hr en slimme manieren om nieuwsgierigheid aan te wakkeren bij werkgevers én medewerkers.
Louise Haspeslagh
Leestijd: 4 minuten

Cevora onderzocht in hoeverre enkele beroepen van de toekomst vandaag al beoefend worden in PC 200-organisaties. In dit eerste artikel zoomen we in op de digital transformation manager.

Wat is een digitale transformatie?

Een organisatie die bezig is met digitale innovatie zit niet noodzakelijk in een digitale transformatie. Koop je bijvoorbeeld een platform aan waarin je medewerkers hun vakantiedagen kunnen invullen, dan spreken we van digitalisering, maar nog niet van een digitale transformatie.

Een digitale transformatie gaat veel verder dan louter technologie implementeren. Het is de overgang naar een nieuw, innovatief businessmodel dat een meerwaarde creëert voor medewerkers en klanten. Digitale innovaties ondersteunen die transformatie. Denk maar aan een bedrijf als Telenet, dat van een klassieke telecomoperator getransformeerd is in een hoogtechnologisch bedrijf op basis van verschillende digitale technologieën.


Geen consensus

Uit onze studie blijkt dat er geen consensus is over de definitie van een digitale transformatie. Sommige bedrijven hanteren de strenge definitie (een transformatie van het zakenmodel), andere bestempelen ook losstaande vormen van digitalisering als een digitale transformatie.


Wat doet een digital transformation manager?

Door het gebrek aan consensus over wat een digitale transformatie precies is, verschilt de rol van een digital transformation manager van bedrijf tot bedrijf. Uit onze interviews kwamen vier kerntaken naar voren.

1. Strategische taken

Dit is alles wat te maken heeft met de ontwikkeling van de beleidsvisie over de digitale transformatie, in nauw overleg met het management. Bedrijfs- en marktanalyses uitvoeren, doelstellingen formuleren en businessmodellen opstellen zijn enkele voorbeelden van strategische taken. Een digital transformation manager besteedt hier vooral in de beginfase van de digitale transformatie veel tijd aan.

2. Projectmanagement

Een digital transformation manager is vaak een projectmanager die veel moet coördineren, plannen, analyseren en communiceren. Afhankelijk van de projectomvang besteedt hij of zij een deel van die taken uit aan ondersteunende consultants of projectmanagers.

3. Technische taken

Ook hier bepaalt de omvang van het project in hoeverre de digital transformation manager deze taken opneemt of uitbesteedt. Een voorbeeld van een belangrijke technische taak is de ontwikkeling van een MVP (minimum viable product): een soort van prototype om te bewijzen dat je innovatie een meerwaarde zal bieden. Pas daarna gaat de productontwikkeling echt van start.

4. Changemanagement

Innovaties implementeren, medewerkers opleiden, bedrijfsprocessen aanpassen … Deze taken vormen de eigenlijke kern van de transformatie. De digital transformation manager begeleidt de organisatie en al haar medewerkers bij de overgang.


“Een werk van lange adem”

Ook Cevora heeft een digital transformation manager. “De basis voor een succesvolle digitale transformatie is een duidelijke strategie”, vertelt Helen Tueni. “Die moet door het management gedragen worden. Dat is cruciaal.”

“Als teamleader coördineer en communiceer ik als link tussen het management en IT en tussen verschillende teams. Maar het moeilijkste aspect van mijn job is het changemanagement. Als digital transformation manager moet je elke stakeholder overtuigen van het nut van de transformatie. Want je introduceert niet alleen nieuwe tools, maar ook een volledig nieuwe manier van werken. En dat is een werk van lange adem.”

Lees hoe Helen betrokken was bij de lancering van onze nieuwe website.


Digital transformation manager: toekomst of heden?

Na de 10 diepte-interviews namen we contact op met 29 organisaties die bij Cevora een opleiding over digitale innovatie volgden. En wat blijkt:

  • In geen enkele van die organisaties werkte een digital transformation manager.
  • Vaak was er wel sprake van digitale innovatie, maar die was meestal te beperkt om te spreken van een echte digitale transformatie. Organisaties konden ook nog geen concrete resultaten voorleggen.
  • De taken van een digital transformation manager worden vaak wel uitgevoerd, maar zitten verspreid bij verschillende medewerkers.

Conclusie: organisaties zijn wel bezig met digitale innovaties, maar blijven vaak hangen bij losstaande initiatieven. Zonder digital transformation manager.


En wat met corona?

Sinds de uitbraak van het coronavirus zijn digitale toepassingen plots heel belangrijk. Niet alleen om samen te werken, maar ook om klanten te bereiken. In organisaties die digitaal achterop hinken, dringt een digitale transformatie zich daardoor sneller dan verwacht op.

“Een gebrek aan technologische kennis is vaak een excuus om zich niet aan te passen”, zegt Helen. “Maar die kennis kan je makkelijk in huis halen. Organisaties moeten vooral flexibel zijn. Snel reageren en bestaande processen durven om te gooien. Maar niet zonder een duidelijke strategie, natuurlijk.”


Meer weten over de functie van een digital transformation manager?

Download hier het volledige rapport.


Over de studie

De afdeling Insight & Forecast van Cevora onderzoekt de trends in PC 200-organisaties. Zo stemmen we ons aanbod optimaal af op hun wensen en noden. In een nieuwe studie namen we een aantal ‘beroepen van de toekomst’ onder de loep. Voor het onderzoek naar de digital transformation manager interviewden we 10 mensen die – afgaand op hun functietitel – die job uitvoeren. Hun informatie vulden we aan met een rondvraag bij 29 andere organisaties.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van opleidingen, blog-artikels, events en tips die je carrière vooruithelpen!

Schrijf je in

Gerelateerde posts