Drie hr-mythes waarin we nog altijd geloven

Wist u dat:

  • de New-Yorkse riolen krioelen van de krokodillen?
  • Paul McCartney al vijftig jaar dood is?
  • u moeiteloos een spijker oplost in een glas cola?

Allemaal níét waar, natuurlijk. Het zijn stadslegendes of urban myths: al lang weerlegd … en toch onuitroeibaar. Net zoals deze hr-mythes. Factcheckt u met ons mee?

Hr-mythe 1: ‘Stem opleidingen af op leerstijlen’

Jan leert auditief, Hilde visueel. Speel daarop in en ze gaan allebei met reuzensprongen vooruit. Tenminste, dat zegt de theorie van David Kolb, die mensen onderverdeelt in dromers, denkers, beslissers en doeners.

Wat zegt de wetenschap?
  • Er is géén verband tussen iemands zogenoemde leerstijl en de doeltreffendheid van een leermethodiek.
  • De opdeling van mensen in typologieën is totaal onwetenschappelijk. Ja, ook MBTI is dus rijp voor de prullenmand.
Hoe moet het dan wel?

U wilt het rendement en de impact van uw opleidingen verhogen? Denk dan vooraf na over wat u precies wilt bereiken. De leerdoelenmaker steekt u een handje toe.

Hr-mythe 2: ‘Volg het 70:20:10-model’

Mensen leren voor 70 procent informeel, 20 procent sociaal en 10 procent formeel. Dat blijft bij veel bedrijven de leidraad bij de verdeling van hun opleidingsmiddelen.

Wat zegt de wetenschap?

Geen enkele studie bevestigt het 70:20:10-cijfer.

Hoe moet het dan wel?

Informeel en sociaal leren zijn zeker belangrijk. Maar focus niet krampachtig op een arbitrair cijfer. Beslis liever met gezond verstand of een formele opleiding al dan niet nodig is. En doe de test.

Hr-mythe 3: ‘Nieuwe generatie, nieuwe leervormen’

Opgelet, Generatie Z komt eraan! Maak ruim baan voor de multitaskende, cocreërende en gamende digital natives. En verander uw hele opleidingsbeleid om hen ter wille te zijn. Anders zoeken ze hun geluk elders.

Wat zegt de wetenschap?

Die eigenschappen van Generatie Z zijn puur giswerk. Net zoals die van Generatie X en Y, trouwens. Het hele generatiedenken is wetenschappelijke nonsens.

Hoe moet het dan wel?

Kies uw werkvormen niet op basis van de leeftijd van de cursisten, maar laat u leiden door deze praktische vragen:

  • Wie moet er leren: individuen of groepen?
  • Hoe moeten ze leren: gelijktijdig of ieder in zijn tempo?
  • Waar moeten ze leren: kunnen ze zich gemakkelijk verplaatsen?

Dit diagram wijst u de weg.

Al deze hr-mythen haalden we uit dit boek – een aanrader!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

LEERNIEUWS IN UW MAILBOX

U vindt Lerenmetresultaat.be een leuke bron van inspiratie? Maar u wilt graag nog meer lezen over het organiseren van opleidingen? Of u wilt onze Cevora-opleidingen beter leren kennen? Schrijf u dan nu in voor onze maandelijkse nieuwsbrief.

Gerelateerde posts