Dubbelinterview met ex-cursist Keltoum en haar nieuwe werkgever N-Allo

Hanne Janssens

Contentmarketeer voor Cevora. Zoekt en deelt graag nieuwe inzichten en verhalen op het vlak van werkgeluk, HR, leercultuur, arbeidsmarkt en loopbaan.
Hanne Janssens
Leestijd: 3 minuten

In samenwerking met VDAB organiseert Cevora meerdere keren per jaar de opleiding ‘contactcentermedewerker’. Keltoum Sadiki vond na deze opleiding een stageplaats en vervolgens een job als klantenadviseur bij N-Allo. We spraken met haar en operationeel verantwoordelijke Karin Schauwers van N-Allo over de meerwaarde van de opleiding.

N-Allo is een contactcenter dat de klantendienst voor verschillende bedrijven uitvoert. Keltoum werkt er sinds november voor Vaillant, de marktleider in verwarmings- en ventilatiesystemen. “In oktober 2020 kwam ik bij N-Allo terecht voor een stage. Dat liep goed: na vier weken kon ik fulltime als interim aan de slag bij N-Allo”, vertelt Keltoum.

Hoe kwam je als werkzoekende bij Cevora terecht?  

“Als moeder van drie was ik de voorbije jaren voltijds in de weer met de kinderen en het huishouden”, vertelt Keltoum. “We zijn tien jaar geleden naar België verhuisd. Ik volgde in Marokko een universiteitsopleiding Franse literatuur, maar die kon ik hier helaas niet afwerken. Tijdens mijn eerste jaren in België heb ik meteen Nederlands geleerd. Zodra de kinderen oud genoeg waren om naar school te gaan, wilde ik weer aan de slag.

Waarom koos je voor de opleiding contactcentermedewerker?   

Keltoum: “Ik heb eerst een opleiding administratief medewerker gevolgd bij VDAB. Na die opleiding deed ik een interimopdracht bij een zorgbedrijf, waar ik administratieve taken deed. Ik genoot van het menselijk contact in de job, en ik telefoneer graag. Toen mijn interimopdracht afliep, besloot ik me dus verder te specialiseren als contactcentermedewerker via de voltijdse opleiding van Cevora.”

Karin, operationeel medewerker, begeleider en coach bij N-Allo, vult aan: “Klantendienstmedewerker, wij noemen het klantenadviseur, is een knelpuntberoep. De opleiding is dus een verstandige keuze voor profielen als die van Keltoum, want de werkzekerheid is hoog.”

Waarom heeft Keltoum het juiste profiel volgens u?

Karin: “Er zijn een aantal kwaliteiten die je moet bezitten om deze job te doen. Je moet mondig zijn, maar niet brutaal. Frans of Nederlands spreken is uiteraard ook essentieel. En je moet interesse tonen in de job. Het is een knelpuntberoep, maar dat betekent niet dat we zomaar iedereen aannemen. Ik kan je verzekeren dat onze klantenadviseurs veel kennen en kunnen. Je moet namelijk ook de business van onze klanten begrijpen om hun customer service goed op te volgen.”

Is de Cevora-opleiding een goede voorbereiding op deze job?

Keltoum: “De opleiding is heel praktijkgericht, dus ik was snel ingewerkt. Ik deed al ervaring op bij een bedrijf en spreek vlot Nederlands, dus ik had al bepaalde vaardigheden voor ik eraan begon. Maar de echte skills voor deze job heb ik tijdens de opleiding geleerd: met verschillende soorten klanten omgaan, uitgaande en inkomende gesprekken voeren … We leerden zelfs hoe je telefonisch verkoopt. Tijdens de opleiding is er veel aandacht voor simulaties. Die telefoongesprekken sluiten nauw aan bij wat je tijdens de job moet doen, dus dat is erg waardevol.

Doen ex-cursisten van de opleiding het goed in deze functie?

Karin: “Absoluut. Starters krijgen bij ons altijd een in-house opleiding, maar dat zijn specifieke productopleidingen voor onze klanten. Qua call-handling moeten we ex-cursisten van Cevora niks meer leren. Alle collega’s die ooit de opleiding bij Cevora volgden, werken hier nog steeds. Het contrast tussen ex-Cevora cursisten, schoolverlaters of stagiairs van de middelbare school is vaak groot. Hen moeten we echt leren telefoneren. Keltoum moesten we enkel de productopleiding geven en ze was meteen vertrokken.

Hoe verliep de zoektocht naar een job na je opleiding?

Keltoum: “Dat ging erg vlot. Het grote voordeel van Cevora is dat je méér krijgt dan enkel een opleiding. Ik kreeg een coach toegewezen die me na de opleiding bleef begeleiden: ook bij het zoeken naar een stageplaats en uiteindelijk een job kon ik een beroep doen op haar ondersteuning. Zo werd ik klaargestoomd voor de job zelf, en had ik ook het gevoel dat ik er niet alleen voor stond.”


Wist je dat 3 op de 4 werkzoekenden een job als bediende vinden na een opleiding bij Cevora?

Ontdek onze opleiding contactcentermedewerker

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van opleidingen op jouw maat, blog-artikels over de nieuwste trends, events die je netwerk boosten en tips die je carrière vooruithelpen.

Schrijf je in

Gerelateerde posts