Gamification in de praktijk: soft skills aanscherpen

Computers, internet, continue connectiviteit, … Ons professionele leven is diepgaand gedigitaliseerd. Dat vraagt niet alleen om nieuwe technologische kennis, maar ook om soft skills of sociale vaardigheden.  En die moeten uw medewerkers net zo goed aanleren. Maar hoe pakt u dat aan?

Opleidingsuitdaging: soft skills aanleren

Soft skills oefenen is geen kwestie van een paar ‘regeltjes erin stampen’. Die zijn trouwens achterhaald zodra uw medewerkers ze hebben geleerd. Bovendien: nieuwe gewoonten aanleren vraagt oefening en dus tijd – die uw medewerkers vaak niet hebben.

En zelfs al hadden ze die tijd wél: uit onderzoek blijkt dat hun aandachtsspanne in vrije val is. Er zijn zelfs – weliswaar onwetenschappelijke – stemmen die beweren dat de mens maar zo lang aandacht kan geven als een goudvis of zelfs nog minder.

Wat is dan wel een goede manier om soft skills aan te leren? We schreven het eerder al: gamification verdient een plaats in uw gereedschapskist als opleidingsverantwoordelijke. En spelelement integreren in de opleiding heeft voordelen zowel voor de lerende als voor de trainer. Een game vraagt weinig tijd en heeft een aantal kenmerken die uw medewerkers vlot over leerdrempels heen tillen. Op zoek naar inspiratie om uw medewerkers te laten oefenen om hun communicatievaardigheden bij te schaven? Maak dan kennis met de serious game: klantencontact via chat, mail en sociale media.

Gedurfd experiment: de serious game voor contact centers

Maïté en Dirk, projectleiders van Cevora zochten naar de beste opleidingsvorm voor de training van contactcentermedewerkers – afgestemd op dit digitale tijdperk: “Klantenrelaties zijn veranderd. Naast de telefoon en e-mail doen almaar meer klanten een beroep op Facebook, Twitter of chatkanalen om contact op te nemen met bedrijven. Medewerkers moeten pijlsnel reageren mét respect voor de specifieke communicatievoorschriften van elk kanaal.”

Hun oplossing? Een spelsimulatie. In de Cevora-contactcentergame krijgt iedere deelnemer via verschillende kanalen typische situaties voorgeschoteld: van simpele informatievragen tot venijnige klachten. En hij handelt ze maar beter adequaat en binnen de tijd af. Want anders: game over!

Waar het leermoment dan zit? Anders dan in de werkelijkheid, krijgt iedere medewerker onmiddellijk feedback. Zo leert hij bij fouten hoe het beter moet. En past hij zijn gedrag aan. Eerst om het spel te winnen, later omdat het een gewoonte wordt. En dat is de natuurlijkste vorm van leren.

De sterktes van gamification? Check!

Wat maakt van een game nu een sterk leermoment? De Cevora-contactcentergame bewijst hoe gamification zorgt voor een kort én doeltreffend leerproces:

  • Door een spelelement leren cursisten onmiddellijk van hun fouten. Dat is de meest intuïtieve vorm van leren.
  • Een opleidingsspel of serious game duurt vaak niet lang. Perfect voor mensen die snel afgeleid zijn, of weinig tijd hebben voor opleiding. En omdat het leuk is, doen ze het met plezier nog eens over. Op die manier past gamification ook in de trend naar korte opleidingsmomenten of microleren.
  • Gamification sluit aan op de drie motivatiepijlers van Dan Pink: mastery, autonomy en purpose. Want spelen laat iedereen toe om stap voor stap beter te worden, en dat met één doel: winnen. Dit is een belangrijke troef, want wie gemotiveerd is, steekt er meer van op. Lees hier hoe die principes zich concreet vertalen in de serious game van Cevora.
  • Tijdens zo’n game geraken we in onze FLOW: de optimale balans tussen de moeilijkheid van de uitdaging en onze specifieke vaardigheden. Lees hier meer over dit principe en zie hoe de Cevora-game intrinsiek de goede ingrediënten heeft om mensen in een flow te brengen.

Welke andere opleidingssituaties zijn volgens u ook rijp voor gamification? Vertel het ons in de reactiemodule!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

LEERNIEUWS IN UW MAILBOX

U vindt Lerenmetresultaat.be een leuke bron van inspiratie? Maar u wilt graag nog meer lezen over het organiseren van opleidingen? Of u wilt onze Cevora-opleidingen beter leren kennen? Schrijf u dan nu in voor onze maandelijkse nieuwsbrief.

Gerelateerde posts