Google for Jobs: zo zet je je vacatures op scherp

Hanne Janssens

Contentmarketeer voor Cevora. Zoekt en deelt graag nieuwe inzichten en verhalen op het vlak van werkgeluk, HR, leercultuur, arbeidsmarkt en loopbaan.
Hanne Janssens
Leestijd: 2 minuten

Wanneer Google zijn jobzoekmachine in ons land zal introduceren, weten we nog niet. Wél al zeker is dat Google for Jobs een ware revolutie zal betekenen in de rekruteringswereld. Als rekruteerder hoef je zelf niets te ondernemen om je jobaanbod op het platform te krijgen. Op voorwaarde dat je je website en vacatures eerst Google-vriendelijk hebt gemaakt.


Hoe werkt Google for jobs?

Vandaag zit het online vacatureaanbod verspreid over jobwebsites, vacaturedatabanken, sociale media, jobsecties van bedrijfssites enzovoort. Google for jobs doorzoekt al die platformen en bundelt de jobs – na ontdubbeling – in zijn eigen zoekmachine.

Met behulp van artificiële intelligentie krijgen jobzoekers alle relevante vacatures te zien die verband houden met hun zoektermen. Vervolgens kunnen ze beslissen via welk kanaal ze solliciteren.


Google for Jobs gaat dus ook naar jouw online jobaanbiedingen op zoek. Met andere woorden: als rekruteerder hoef je geen actie te ondernemen om je jobs in de zoekmachine te krijgen. Op voorwaarde dat ze geoptimaliseerd zijn voor Google for Jobs. Dat doe je zo:

1. Breng je website technisch in orde

Google scant je vacatureteksten op gestructureerde data – lees: aparte infovelden om in te lezen en te indexeren. Je jobaanbieding zal pas worden gescand wanneer de software een aantal verplichte velden (bv. jobtitel, organisatie, plaatsingsdatum) herkent in je systemen.

Om daaraan te voldoen, zal je waarschijnlijk enkele technische ingrepen moeten doen in je contentmanagementsysteem – de applicatie waarmee je de inhoud van je website makkelijk zelf beheert. Ook zal je webcode moeten toevoegen die aan Google duidelijk maakt dat je website gescand mag worden. Heb je niet de nodige kennis in huis hiervoor? Je webbouwer weet raad.

Ook belangrijk: voorzie binnen je sitemap een aparte rubriek voor je vacatures. Enkel zo kan Google for Jobs jouw jobaanbod als dusdanig herkennen. 

2. Maak werk van wervende vacatureteksten

Vermeld alle essentiële ingrediënten van de job en het profiel dat je voor ogen hebt. Zeker in de inleiding mag je origineel uit de hoek komen, maar overdrijf niet. Het belangrijkste is dat je scanbaar en to the point schrijft, zonder te vervallen in specifiek bedrijfsjargon dat voor een buitenstaander moeilijk begrijpbaar is. Op lange uiteenzettingen van je activiteiten en bedrijfsvisie zitten kandidaten ook niet meteen te wachten. Die info zullen ze zelf wel googelen als ze erin geïnteresseerd zijn.

3. Zorg dat de juiste kandidaten je vinden

Zoekwoorden zijn cruciaal om hoog te scoren in Google-rankings. Misschien een open deur, maar gebruik termen die je doelgroep zelf zou googelen om naar jouw job op zoek te gaan.

Tip: twijfel je tussen twee jobtitels? Voer ze allebei in in Google Trends en vergelijk de populariteit.

Eén ding is alvast duidelijk: met de lancering van Google for Jobs zal de jobzoeker meer dan ooit aan zet zijn. Kandidaten zullen immers veel makkelijker het overzicht krijgen over het volledige jobaanbod op hun maat, dus aan werkgeverskant zal de concurrentie om talent verder toenemen. Reden te meer om al vanaf het allereerste contact met je potentiële medewerker werk te maken van een positieve employee experience.

Bron: webinar Werf&


Ideale kandidaten rekruteren en talent aan boord houden?

Ontdek onze hr-opleidingen. 

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van opleidingen op jouw maat, blog-artikels over de nieuwste trends, events die je netwerk boosten en tips die je carrière vooruithelpen.

Schrijf je in

Gerelateerde posts