Hoe u games, AI en VR inzet voor een hogere leerimpact

Om de vinger aan de pols te houden op vlak van trends in leren, trokken we in januari naar PGConnects, een mobile gaming-conferentie in Londen. Ja, u leest het goed, een conferentie die niets met leren en ontwikkelen te maken heeft. Wel eentje over games. Want als er één sector is die er als de kippen bij is om met nieuwe technologieën te experimenteren, dan wel de game-industrie. We delen graag onze lessons learned met u.

Learning via games: twee voorbeelden

1. Domino’s Pizza Hero

Toen Domino’s enkele jaren geleden zijn gratis game lanceerde kon niemand vermoeden dat het zo’n learning-voltreffer zou worden. Want dat was initieel eigenlijk niet echt de bedoeling.

Iedereen kon in de game eigen pizza’s creëren en die vervolgens bestellen in een Domino’s naar keuze. Maar sommigen werden zo bedreven in het creëren van prachtige pizza’s, dat Domino’s hen prompt uitnodigde voor een sollicitatiegesprek en een job aanbood. Hen aanleren hoe ze pizza’s moesten maken of hoe Domino’s werkt was niet meer nodig. Dat hadden de spelers zelf aangeleerd in de game.

Twee vliegen in één klap dus: enerzijds een coole game releasen en anderzijds er de vruchten van plukken in de rekrutering en opleiding van nieuwe medewerkers. Deze game toont aan dat je ook leermomenten kunt aanbieden aan potentiële nieuwe medewerkers, nog voor ze in dienst getreden zijn. ‘Pre-boarding’ op zijn best!

2. Play It Safe

Je hoeft het niet altijd over de landsgrenzen gaan zoeken. Een Kortrijkse start-up ontwikkelt games die focussen op veiligheid in organisaties. Gedaan met saaie en verplichte klassikale trainingen. Medewerkers spelen een visueel aantrekkelijk, pedagogisch verantwoorde game om hun skills en inzichten aan te scherpen.

Hoe artificial intelligence (AI) learning verrijkt

In games is AI al decennia gemeengoed. Ook binnen L&D merken we een opmars van AI-gedreven producten en diensten, met tekstpatroonherkenning en chatbots als exponent. Vandaag zien we al enkele chatbots die focussen op performance support, of die je helpen een nieuwe taal aan te leren. Eén van onze favoriete chatbots treedt zelfs op als spiegel en klankbord. Leren, waar en wanneer je wil, via een boeiende conversatie … met een bot.

Laten we niet te vroeg juichen, want het is wachten op wetenschappelijke validering alvorens we echt kunnen inzetten op deze technieken. Wil je nu al eens zie hoe zo’n tekstherkenning werkt? Kijk dan eens naar Textgain (spinoff van Universiteit Antwerpen) of de Personality Insights demo van IBM Watson. Eens die validering er komt, zal tekstherkenning ingezet worden voor leren binnen organisaties, bijvoorbeeld via chatbots.

We gaan AI ook in volle actie zien bij de personalisering van leertrajecten en om content nog beter af te stemmen op individuele noden. In die context zijn wij grote fan van het werk van Magpie (van Filtered), een algoritme dat de beste content aflevert aan de geschikte persoon.  Je kan de L&D-demo bekijken en ervaren. Je krijgt op basis van een aantal topics de meest inspirerende content te zien. Het algoritme wordt verder verfijnd door jouw voorkeuren.  Zeker checken!

Extended realities (AR & VR)

Extended realities is een koepelterm voor onder andere augmented (AR) en virtual reality (VR). Dat ze beiden potentieel hebben binnen leren en ontwikkelen staat buiten kijf. Maar er zijn nog obstakels.

Virtual reality is volgens ons een nieuw medium om op een andere manier met formele trainingen om te gaan. We willen mensen laten ervaren hoe het voelt om feedback te krijgen, dat ze in de ervaring stappen. Dat is wat virtual reality doet.

Stel je even voor: we moeten communicatieskills aanscherpen of heftruckvaardigheden verbeteren. Je deelnemers zetten de VR-bril op en komen in echte, geloofwaardige scenario’s terecht, waar hun communicatieskills noodzakelijk zijn. Of waar ze een heftruck moeten besturen. Een unieke ervaring, in een veilige setting, waar fouten maken mag!  Een ideaal just-in-case-learning-verhaal.

Augmented reality: op de werkvloer

VR zal vooral weg van de werkvloer een grote rol spelen. Augmented reality zal medewerkers tijdens de uitvoering van hun werk ondersteunen. Ze worden geconfronteerd met een probleem, of ze moeten een bepaalde procedure volgen en via de extra laag content bovenop de realiteit kunnen we ons perfect verder behelpen. Just-in-time leren! Augmented reality zien wij met andere woorden vooral als een grote troef als je de performance support in je organisatie naar een hoger niveau wenst te tillen. Want, vergis je niet: het belang van performance support binnen leren en ontwikkelen is en blijft zeer groot!

Waarom breken VR en AR nog niet door?

Wel, binnen VR merken we dat het nog vaak als een gimmick beschouwd wordt, hebben we serieuze hardware nodig en worstelen we met de huidige kostprijs. Augmented reality heeft die remmende factoren niet, maar ook hier zien we dat de adoptiegraad van mobiele apparaten, het strikte minimum, nodig is om met AR aan de slag te gaan. Als een organisatie nog de stap naar mobile moet zetten, is augmented reality misschien net een brug te ver.

En nu?

Toegegeven, het klinkt allemaal behoorlijk futuristisch. Zeker de artificiële intelligentie en – weliswaar in mindere mate – de virtual en augmented reality. Toch is het als moderne L&D-professional belangrijk om je klaar te stomen voor deze (nabije) toekomst en om volop te lezen, experimenteren en proberen. Want zo bouw je mee aan een organisatie die klaar is voor morgen!

Ben jij al mee met deze nieuwe technologieën en trends? Hoe pas jij ze toe? Of geloof je er allemaal niet in? Deel het in een reactie hieronder!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

LEERNIEUWS IN UW MAILBOX

U vindt Lerenmetresultaat.be een leuke bron van inspiratie? Maar u wilt graag nog meer lezen over het organiseren van opleidingen? Of u wilt onze Cevora-opleidingen beter leren kennen? Schrijf u dan nu in voor onze maandelijkse nieuwsbrief.

Gerelateerde posts