“Geef medewerkers de ruimte om hun eigen context te scheppen”

Louise Haspeslagh

Contentmarketeer voor Cevora. Benieuwd naar evoluties op de arbeidsmarkt, nieuwe ontwikkelingen in hr en slimme manieren om nieuwsgierigheid aan te wakkeren bij werkgevers én medewerkers.
Louise Haspeslagh
Leestijd: 2 minuten

De coronacrisis confronteert bedrijven met heel wat veranderingen. Maar het is niet altijd eenvoudig je daarnaar te plooien. “Bedrijven moeten veerkrachtig worden en dat moeten ze trainen, net zoals ze een spier zouden trainen.” Dit statement maakt Stéphane Verbrugge, Head of Marketing & Communication bij Cevora, in de 1,5 Meter Sessies-podcast.

De 1,5 Meter Sessies is een podcast- en whitepaperreeks ontstaan uit de samenwerking tussen contentmarketingbureau SPYKE en radio & music agency Studio Helsinki. Deze podcasts analyseren de impact van corona op verschillende sectoren en  in de derde episode van de podcast onderzocht SPYKE de impact op de hr-wereld. Dat deden ze onder meer samen met Stéphane Verbrugge, die het heeft over het psychische aspect en de taak van bedrijven daarin.

“Bedrijven worden momenteel geconfronteerd met grote veranderingen. Zo maakten 8 op de 10 bedrijven al de shift naar thuiswerken”, zegt Stéphane. En precies dat vraagt flexibiliteit. Iets wat niet vanzelfsprekend is voor ondernemingen. “Maar laten we de impact op de werknemers hierin niet vergeten”, vult Stéphane aan. “De impact op hun werkomgeving is minstens even groot. Net daarom moeten bedrijven grote inspanningen leveren om zich aan te passen. Voor zichzelf én voor hun werknemers.”

Onzekerheid kaderen

Rest wel nog de vraag waar bedrijven dan precies aandacht voor moeten hebben. Maar ook dat klaart Stéphane verder uit in de podcast: “We zien dat er heel wat technische thema’s naar voren komen. Bedrijven moeten flexibel schakelen, zich reactief aanpassen en vooral de digitale omslag op een efficiënte manier maken.”

“Want in de ongeziene digitale transformatie waar we ons vandaag in bevinden, gaan we ook op een andere manier samenwerken. De werknemers missen dat fysieke contact, dus als bedrijf moet je in staat zijn om alle onzekerheden van je werknemers op een goede manier te kaderen.”

Levenslang leren

Op de vraag “hoe pak je dit als bedrijf het beste aan” heeft Stéphane een duidelijk antwoord: “Micromanagement werkt niet meer. Vandaag moet je mensen de ruimte geven om hun eigen context te scheppen. Laat hen eigen keuzes maken en geef hen een kader om fouten te maken. Creativiteit ontstaat niet zomaar.”

“En vooral: hecht als bedrijf belang aan de trend van levenslang leren. Niet enkel je bedrijf moet flexibel zijn, ook werknemers moeten dat zijn. Geef hen daarom de mogelijk zich bij te scholen in bepaalde competenties. Als organisatie moet je namelijk veel meer aandacht besteden aan de nieuwsgierigheid van mensen.”


Beluister hier de podcast (het fragment met Stéphane Verbrugge start op 17’35”).

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van opleidingen, blog-artikels, events en tips die je carrière vooruithelpen!

Schrijf je in

Gerelateerde posts