Investeren in employee experience: dat brengt 3 keer op

Hanne Janssens

Contentmarketeer voor Cevora. Zoekt en deelt graag nieuwe inzichten en verhalen op het vlak van werkgeluk, HR, leercultuur, arbeidsmarkt en loopbaan.
Hanne Janssens
Leestijd: 2 minuten

Een positieve klantenbeleving is voor elk bedrijf het hoogste goed. Tevreden klanten zijn immers blijvers. Bovendien gaat er niets boven mond-tot-mondreclame om je klantenportefeuille uit te breiden. Met je medewerkers is dat niet anders: elke tevreden werknemer is een ambassadeur van je organisatie. En ook dat voel je in je cijfers.

De optelsom van alle contactpunten van een medewerker met je organisatie, dat is de ‘employee experience’ in een notendop. Deze ervaring start vanaf de jobsite als sollicitant tot op het moment dat de werknemer je bedrijf weer verlaat.

Een positieve employee experience bereik je door te investeren in elk van die sleutelmomenten. Net zoals je dat voor je klanten doet met het oog op een positieve customer expierence. Dus zoals je je business opbouwt rond je klant, richt je je organisatie in rond je werknemer.

Dat loont op verschillende vlakken:

1. Een boost voor engagement en productiviteit

De keuze voor een werkgever wordt door veel meer bepaald dan salaris alleen. Mensen zoeken zingeving in hun job, willen zich persoonlijk ontwikkelen en omringd worden door fijne collega’s. Maar tegelijk legt iedereen andere accenten. Luisteren naar die individuele wensen en oplossingen op maat uitwerken, is dus de boodschap.

Je medewerkers zullen er zich gelukkiger bij voelen en hun engagement zal toenemen. En dat voel je ook financieel, zo wijzen verschillende studies uit. Zo zijn gelukkige werknemers 20% productiever dan hun minder gelukkige collega’s (Sapling, 2019).

2. Een betrokken medewerker maakt je klant gelukkig

Wist je dat in bedrijven met een bovengemiddelde klantentevredenheid 8 op 10 (79%) van de medewerkers een hoge betrokkenheid heeft? Scoort de klantentevredenheid onder het gemiddelde, dan is slechts 1 op 2 (49%) betrokken (Forbes, 2018).

Je klanten tevreden houden is immers mensenwerk. Anders gezegd: het engagement van je team straalt automatisch af op de klant. In die zin is employee experience dus niet louter een hr-thema, maar een visie die organisatiebreed moet worden gedragen.

3. Een extra instrument in de strijd om talent

Zeker voor bepaalde knelpuntprofielen vis je als werkgever in een opdrogende talentvijver. Je moet alle registers opentrekken om medewerkers met de juiste skills, competenties en attitude aan boord te halen én houden. Investeren in een positieve employee experience is een absolute must, vanaf de allereerste keer dat een potentiële werknemer met je organisatie in contact komt.


De return van een positieve employee experience mag dan als muziek in de oren klinken, hoe maak je er concreet werk van binnen je eigen organisatie? In onze gratis whitepaper zetten we je op weg én reiken we tips aan om je eigen skills bij te spijkeren. Want ook als hr-professional of peoplemanager moet je er klaar voor zijn.

Download de whitepaper.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van opleidingen op jouw maat, blog-artikels over de nieuwste trends, events die je netwerk boosten en tips die je carrière vooruithelpen.

Schrijf je in

Gerelateerde posts