Learning Snacks: 5 verfrissende invalshoeken voor je volgende presentatie

Hanne Janssens

Contentmarketeer voor Cevora. Zoekt en deelt graag nieuwe inzichten en verhalen op het vlak van werkgeluk, HR, leercultuur, arbeidsmarkt en loopbaan.
Hanne Janssens
Leestijd: 3 minuten

De Learning Snacks van Cevora? Dat zijn licht verteerbare web- of podcasts vol interessante en actuele inzichten die aansluiten bij onze opleidingen. Docent Geert Van den Eijnden deelt in zijn webcast 4 verrassende invalshoeken om van je volgende presentatie een succes te maken. (Her)bekijk de Learning Snack en ontdek in dit artikel nog een extra tip.


De expert

Geert Van den Eijnden is docent ‘Schrijf- en presentatietechnieken’ aan de Thomas More-hogeschool en bezieler van Raad bij woord. Samen met Kaat Jansen schreef hij het boek ‘Presenteren met impact’.


Herbekijk de Learning Snack met Geert Van den Eijnden:

Hieronder beknopt de 4 invalshoeken én een bonustip.

1. Start vanuit een sterk contrast

“De klassieke presentatie: een reeks van tientallen slides vol tekst die na enkele minuten al gaat vervelen. “We don’t do PowerPoint” is de radicale oplossing van Jeff Bezos, de CEO van Amazon. Wie bij de Amerikaanse multinational iets wil voorstellen, schrijft dat uit in een tekst met volzinnen. Nadat iedereen die gelezen heeft, volgt meteen het Q&A-moment.

Je publiek zal vast en zeker verrast zijn als je je eerste slide projecteert en dan doodleuk zegt: “Vandaag doen we het zonder slides”. Je kan ook voor een andere – minder extreme – contrasterende start kiezen door te beginnen met een pakkende anekdote of met je laatste slide, de Q&A.”

2. PechaKucha: pak het visueel aan

Talk less, show more. Dat is de filosofie achter deze presentatietechniek die ontstond in een architectenbureau in Tokio. Bij PechaKucha – Japans voor ‘prietpraat’ – gebruik je 20 slides waarop telkens alleen een afbeelding staat. Elke 20 seconden springt je presentatie automatisch naar de volgende slide. Je wordt zo verplicht om to the point te presenteren. Na 6 minuten en 40 seconden ben je klaar.

Een iets laagdrempeligere manier om je presentatie visueel te versterken, is starten met een krachtig beeld. Denk aan de beruchte presentatie van toenmalig premier Sophie Wilmès bij de start van de coronacrisis. Een aangrijpend beeld uit een ziekenhuis – gekoppeld aan een echt verhaal – had ongetwijfeld meer effect gehad dan haar opeenstapeling van bulletpoints en grafieken.”

3. Wat als je plots maar 3 minuten hebt?

“Stel: je hebt een presentatie van 30 minuten voorbereid. Wat zou je doen als je uiteindelijk maar 10 minuten krijgt? Of nog extremer: hoe zou je het in 3 minuten en evenveel slides doen? Door op voorhand die oefening te maken, word je meester van de inhoud en ben je voorbereid op verschillende scenario’s. Het zal je bovendien een hoop stress besparen.”

“Vaak heb je zelfs maar een minuut om je idee te verkopen. We spreken dan van een elevator pitch, een verhaal dat niet langer duurt dan een gesprek in de lift. Stel jezelf daarom vooraf ook eens de vraag wat het allerbelangrijkste is dat je publiek moet onthouden. Het zal de kracht van je verhaal alleen maar ten goede komen.”

 4. Tonen is het nieuwe zeggen

“Begin je presentatie niet met je eerste slide, maar haal eens een voorwerp boven om het thema meteen tastbaar te maken. Koppel er een persoonlijk verhaal aan om dat effect te versterken.

Een heel mooi voorbeeld is het verhaal over de ‘magic washing machine’ van Hans Rosling. Op een beeldende manier probeerde de Zweedse academicus zijn publiek te overtuigen dat de wasmachine de belangrijkste uitvinding uit de geschiedenis is. Wees gerust: ook met een ander voorwerp werkt deze tip prima.”

Bonustip: gebruik interactieve tools … met mate

“Een vraag die ik vaak krijg: is het een goed idee om met tools als Kahoot en Mentimeter voor interactiviteit te zorgen tijdens mijn presentatie? Wel, ja en nee. Een poll of korte quiz is een uitstekende manier om je publiek te betrekken. Maar overdrijf niet. Pas je dit trucje elke keer opnieuw toe, dan verdwijnt het verrassingseffect of raken mensen zelfs geërgerd. Ook hier is de conclusie: focus je op de kern van je verhaal.”


Hongerig naar meer tips om krachtig en verrassend te presenteren?

Schrijf je in voor de opleiding van Geert

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van opleidingen op jouw maat, blog-artikels over de nieuwste trends, events die je netwerk boosten en tips die je carrière vooruithelpen.

Schrijf je in

Gerelateerde posts