Learning Snacks: 3 tips van Jitske Kramer over samenwerken in de nieuwe realiteit

Hanne Janssens

Contentmarketeer voor Cevora. Zoekt en deelt graag nieuwe inzichten en verhalen op het vlak van werkgeluk, HR, leercultuur, arbeidsmarkt en loopbaan.
Hanne Janssens
Leestijd: 3 minuten

De Learning Snacks van Cevora? Dat zijn licht verteerbare web- of podcasts vol interessante en actuele inzichten die aansluiten bij onze opleidingen. Corporate antropoloog Jitske Kramer legt uit hoe je de coronacrisis aangrijpt als een waardevol transformatiemoment. (Her)bekijk haar inspirerende Learning Snack en haal uit dit artikel 3 concrete takeaways om de samenwerking in je organisatie aan te passen aan de nieuwe realiteit.


De expert

Jitske Kramer is antropoloog, spreker en auteur. Via trainingen en lezingen deelt ze de vele ervaringen en verhalen die ze oppikt tijdens haar reizen over de hele wereld. Haar doel: bedrijven helpen bij hun organisatie-, samenwerkings- en leiderschapsvraagstukken. In haar recentste boek ‘Werk heeft het gebouw verlaten’ gaat Jitske in op – hoe kan het ook anders? – de gevolgen van de coronacrisis voor de manier waarop we (samen)werken.


Herbekijk de Learning Snack met Jitske Kramer:

Jitske: “Het voorbije jaar gooiden we heel wat assumpties over onze manier van werken overboord. De idee dat iedereen op hetzelfde moment in hetzelfde gebouw moet werken, is daarvan het beste voorbeeld. We beschouwden die aannames te vaak als natuurwetten, terwijl ze helemaal niet in steen gebeiteld stonden. Bij veel medewerkers zorgde dat ook voor stress, met alle gevolgen van dien.

Beschouw deze crisis als hét moment om de organisatie van je bedrijf aan te passen aan de noden van je medewerkers. Een template of ‘one size fits all’-benadering is er niet om die transformatie in goede banen te leiden. Wel zijn er een aantal aannames die je maar beter eens grondig onder de loep neemt.”

1. Herbekijk het werkritme

“Ons werkritme wordt nog altijd sterk bepaald door het klassieke ‘9 to 5’-patroon. Voor veel mensen rijmt dat niet met hun privéleven of de uren waarop ze het productiefst zijn. Zo werk ik het best na 21 uur. Maar ik heb ook collega’s die graag van 5 tot 7 uur ‘s ochtends werken om daarna samen met de kinderen te ontbijten en vervolgens hun werkdag verder te zetten.

Activity-based werken – je werkritme afstemmen op het type activiteiten – is veel efficiënter én aangenamer dan de klassieke manier. Hoe je dat aanpakt? Maak een onderscheid tussen taken die medewerkers synchroon (op hetzelfde moment) moeten uitvoeren en asynchroon (op om het even welk moment) kunnen afwerken.

Spreek af dat je medewerkers hun synchrone taken – zoals meetings – iedere dag tussen bijvoorbeeld 9 en 12 uur inplannen en geef ze de ruimte om de rest van hun tijd op hun eigen manier in te vullen. Op één voorwaarde natuurlijk: dat op het einde van de week alle werk is opgeknapt.”

2. Maak afspraken rond communicatie

“We werken niet alleen vaker op verschillende momenten, maar ook op uiteenlopende plekken. Veel medewerkers denken dat ze altijd en overal bereikbaar moeten zijn om te bewijzen dat ze er de kantjes niet vanaf lopen. Apps als Outlook, Teams en Slack zijn continu ingeschakeld om geen enkel bericht te missen. Maar dat is nefast voor de productiviteit.

Duidelijke afspraken rond communicatie – aangepast aan de nieuwe realiteit – zijn cruciaal om je organisatie draaiende te houden én om stress weg te nemen. Misschien vind je het als werkgever of leidinggevende wel oké dat mails niet binnen het uur beantwoord worden. Maar weten je medewerkers dat ook? En via welk kanaal bereik je elkaar bij noodgevallen?

Door richtlijnen te expliciteren creëer je mentale rust en geef je iedereen meer controle over zijn of haar eigen daginvulling.”

3. Las ruimte in voor kampvuurmomenten

“Digitale communicatie is vaak heel praktisch gericht. Hebben je medewerkers enkel zakelijk contact met hun collega’s, dan verliezen ze de verbondenheid die van hen een hecht team maakt.

Leg daarom niet alleen meetings voor transactioneel overleg vast, maar ook momenten om verhalen uit te wisselen, zoals je dat aan een kampvuur doet. Die geven immers je bedrijfscultuur vorm.

In het nieuwe normaal lukt dat niet altijd offline. Maar ook online zijn er meer mogelijkheden dan je denkt. Begin bijvoorbeeld elke digitale meeting met een online check-in. Stel een persoonlijke vraag (“Hoe gaat het?”, “Waar lig je wakker van?”) die je eerst zelf beantwoordt en daarna aan je collega’s voorlegt. Zo behoud je verbinding die iedere mens in om het even welke cultuur nodig heeft.”


Hongerig naar meer tips om je teams te lanceren in het nieuwe normaal?

Schrijf je in voor onze praktische opleiding

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van opleidingen op jouw maat, blog-artikels over de nieuwste trends, events die je netwerk boosten en tips die je carrière vooruithelpen.

Schrijf je in

Gerelateerde posts