5 tips om de vindbaarheid van je LinkedIn-profiel te verhogen

Olivier Dick

Docent en consultant. Hij heeft een grote passie voor alles wat te maken heeft met digitale communicatie, bloggen, sociale media, contentstrategie, e-reputatie en online solliciteren.

Latest posts by Olivier Dick (see all)

Leestijd: 3 minuten

Een sterk LinkedIn-profiel is onontbeerlijk in je zoektocht naar een job. Maar hoe zit een goed profiel in elkaar? En hoe zorg je ervoor dat werkgevers je ook vinden? Olivier Dick, docent en consultant in digitale communicatie, is expert in online solliciteren en deelt zijn 5 beste tips.

Van alle sociale media is LinkedIn zonder twijfel de beste vriend van mensen die op zoek zijn naar een job. België telt 3,75 miljoen LinkedIn-gebruikers. Dat is een stuk meer dan de 3 miljoen mensen op Instagram. LinkedIn is in ieder geval mijn favoriete kanaal.

Steeds meer recruiters gebruiken LinkedIn als een cv-databank. Maar hoe zorg je ervoor dat jij naar boven komt in hun zoekopdrachten?

1. Gebruik de juiste termen

Meteen ook de belangrijkste tip. Lanceert een werkgever een zoekopdracht, dan gebruikt hij net als iedereen sleutelwoorden. Bijvoorbeeld: ‘elektromonteur met ervaring als teamleider’. Om in de zoekresultaten te verschijnen, is het dus belangrijk dat die sleutelwoorden ook op jouw persoonlijke pagina vermeld staan.

De juiste termen bepalen? Dat doe je door te onderzoeken welke benamingen gebruikt worden in vacatures. Ook in de beroepenfiches van de VDAB vind je de nodige inspiratie.

2. Optimaliseer je profielfoto

Over een profielfoto op een papieren cv zijn de meningen verdeeld. Maar op LinkedIn is een profielfoto cruciaal voor je vindbaarheid. Hoe vollediger je profiel, hoe groter de kans dat je in de zoekresultaten verschijnt. Recruiters kunnen zo ook meteen een gezicht op je naam plakken. Dat maakt je online interacties een stuk persoonlijker. Belangrijk bij het begin van een sollicitatieproces!


De belangrijkste elementen van een goede profielfoto

  • Je gezicht. Wees professioneel, maar niet te stijf. Je mag gerust iets meer lachen dan op de foto van je identiteitskaart.
  • De achtergrond. Idealiter is die neutraal (wit, blauw, grijs …) of geeft die een beeld van je werkomgeving. De achtergrond mag niet de bovenhand nemen.
  • Het licht. Verlicht je gezicht wanneer je de foto maakt. Doe dat met een lamp of ga bij een raam staan. Zorg wel dat het licht goed zit, zodat er geen schaduw ontstaat.

3. Vermeld de juiste titel

Je functietitel verschijnt vlak onder je naam in de zoekresultaten. Die moet dus kort, duidelijk en precies zijn: elektromonteur A1, graficus, parfumverkoper, accountant … Gebruik een titel die zo dicht mogelijk in de buurt komt van de job die je voor ogen hebt. Vermijd te ingewikkelde beschrijvingen. Je kan meer details geven in de velden ‘Ervaring’ en ‘Vaardigheden’.

4. Laat je inspireren door anderen

Kijk zeker ook eens naar wat anderen doen die in jouw sector actief zijn. Ben je een hr-specialist? Voer dan eens ‘hr-verantwoordelijke’ in je LinkedIn-zoekbalk in en analyseer enkele profielen die je aanspreken. Hou bij wat je er zo goed aan vindt en laat je inspireren door de sleutelwoorden en uitdrukkingen die zij gebruiken.

5. Post regelmatig

LinkedIn is niet alleen je online cv. Het is in de eerste plaats een sociaal netwerk. En wie sociaal netwerk zegt, zegt online content. Dat is zo op Facebook, maar ook op LinkedIn. Je kan als werkzoekende interessante artikels delen of zelf iets publiceren. Het doel is hetzelfde: je expertise en passie uiten binnen de domeinen die potentiële werkgevers interesseren. Een aantal voorbeelden:

  • Zoek je een job als accountant? Deel content met titels als ‘Het geheim van een geslaagde boekhouding’ of ‘4 stappen om je boekhouding te optimaliseren’.
  • Wil je aan de slag als graficus? ‘5 kleuren voor een efficiënte PowerPoint’ en ‘Hoe kies je een lettertype voor je communicatie’ zijn artikels die je passie in de verf zetten.
  • Ben je een administratief medewerker? Deel dan je specifieke skills met je netwerk met artikels als ‘Hoe digitaliseer je je notities?’, ‘3 tips om een duidelijke mail te schrijven’, ‘Hoe efficiënt je agenda beheren?’ …

Om met je content in de zoekopdrachten van werkgevers te verschijnen, bestaan je publicaties het best uit een tekst en een sprekende afbeelding. En is er interactie via commentaren en deelacties. Door content te delen, toon je aan dat je de evoluties binnen je vakgebied op de voet volgt. Iets wat potentiële werkgevers zeker weten te appreciëren.


Wist je dat 3 op de 4 werkzoekenden die onze opleidingen volgen werk vinden?

Ontdek wat Cevora voor jou als als werkzoekende doet.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van opleidingen, blog-artikels, events en tips die je carrière vooruithelpen!

Schrijf je in

Gerelateerde posts