LMS: jouw gids om het kaf van het koren te scheiden

Een naald in een hooiberg zoeken. Een betere omschrijving kunnen wij niet geven als het aankomt op de zoektocht naar een LMS. LMS staat voor Learning Management System en is volgens Wikipedia “een platform dat ondersteuning biedt bij het selecteren, volgen en geven van opleidingen. Een LMS kan gebruikt worden binnen een bedrijf om bij te houden welke werknemers welke scholing volgen.”

Nu goed, je had de opdracht om er eentje te kiezen voor jouw organisatie. Waar te beginnen? Want er liggen honderden systemen op jou te wachten, klaar om al jouw LMS-dromen waar te maken. Het kaf van het koren scheiden wordt dan ook een helse klus. Om toch al enige verduidelijking te bieden, valt de LMS-markt volgens expert John Leh in enkele subcategorieën te verdelen.

Talent suite LMS

Onder de zogenaamde Talent Suite-LMS’en vallen de spelers die vaak al ettelijke jaren in de LMS-markt zitten. Zij moeten het hebben van hun robuuste systemen met een divers portfolio aan HR-gerelateerde features (niet enkel leren). Deze Talent Suite LMS’en zijn omwille van hun omvang en kostprijs enkel geschikt voor de zeer grote bedrijven. Veel voorkomende namen hier zijn SuccessFactors en Saba.

Stand alone LMS

Onder de ‘stand alone’ LMS’en, zijn Moodle en Totara (de business-toepassing van Moodle) de bekendste namen.  Deze LMS-oplossingen focussen enkel op leren, maar vallen vlot te integreren met andere systemen binnen een HR-departement. Moodle is een open source oplossing en heeft een grote online community. Problemen en bugs worden daardoor zeer snel opgelost. De hulp en de service bij deze systemen is een troef.

Wendbare cloudspelers

De LMS-oplossingen van wendbare cloudspelers werden de voorbije jaren volop ontwikkeld. Ze focussen eerst op de eindgebruiker en dan pas op administratie. Vaak zijn de cloudspelers volledig mee met de nieuwe trends op vlak van leren en spelen ze iets sneller in op veranderingen. Vaak voorkomende namen in deze categorie zijn Docebo en Litmos.

Klaar? Start!

Aftrappen in je zoektocht naar een LMS zal je vermoedelijk niet alleen kunnen. Zorg ervoor dat je een kleine werkgroep kunt vormen, uit verschillende disciplines. IT zal ongetwijfeld een belangrijke partner zijn, maar vergeet ook zeker niet de echte ‘eindgebruikers’ te betrekken. Want zeer vaak worden systemen gekozen op basis van administratieve voordelen, zonder echt oog te hebben voor de mensen die geacht worden effectief met je platform aan de slag te gaan. Stel dus steeds de eindgebruiker centraal in je keuze. En betrek die ook in het selectieproces.

Is administratieve vereenvoudiging de enige drijfveer om een platform te kiezen? Staak dan onmiddellijk je zoektocht, neem even enkele dagen pauze en begin later opnieuw met de juiste mindset. Kies immers een systeem dat tegemoetkomt aan de noden van je medewerkers, niet aan de noden van je administratie.

Denk mobile-friendly & toekomstgericht

Houd daarnaast rekening met de eventuele mobiele mogelijkheden van je systeem. De kans dat jouw organisatie al de stap naar mobile learning heeft gezet, is vermoedelijk niet groot. Maar denk niet alleen aan de behoeftes van vandaag, maar ook aan die van morgen. Kies dus een systeem dat mobile-friendly is en raadpleegbaar wanneer jouw medewerkers willen leren.

Inte-watte?

Een derde aspect dat je mee mag nemen, is dat van integraties? Inte-watte?

Wel, we hebben ondertussen al een pak LMS’en de revue zien passeren en het leuke aan de nieuwe generatie LMS’en is de ‘3rd party’-integratiemogelijkheden die ze bieden. Zoek dus niet naar een allesomvattend platform, maar wel naar een systeem dat zeer vlot integreert met andere applicaties die jouw organisatie al gebruikt. En geloof ons: zo bestaan er onnoemelijk veel. Onnodig dus om al die goed draaiende functionaliteiten mee te nemen in jouw nieuw LMS.

Het prijskaartje

Overweeg tot slot een systeem met een flexibel prijsmodel. Want het kan haast niet anders dan dat prijs een grote doorslag zal geven in je keuze. De meeste LMS-providers werken met een pay-per-user-systeem dat zowel per maand als per jaar (iets voordeliger) betaald kan worden.

Sta hierbij misschien eens stil bij de mogelijkheden om niet te betalen per gebruiker, maar per ‘actieve’ gebruiker. Als jouw organisatie 500 werknemers telt, dan lijkt het ons onwaarschijnlijk dat die 500 mensen elke maand actief zullen zijn op het platform. Deel dit aantal gerust door drie om een veilige inschatting te maken. Zoek dus naar een systeem waarbij je kan betalen per actieve gebruiker met de mogelijkheid om zeer vlot te up- of downgraden.

Meer leesmateriaal

Ben je met deze tips klaar om de zoektocht tot een goed einde te brengen? Vermoedelijk niet, maar het kan je misschien al ietwat op weg helpen. En mocht dat niet voldoende zijn, dan vind je nog steeds gigantisch veel extra informatie online. Zo moet je wat ons betreft zeker eens gaan grasduinen op de sites van:

  • Craig Weiss: hij geeft elk jaar een Top 50 rapport uit met evaluaties en besprekingen van de 50 beste LMS’en. Deze systemen beoordeelt hij volgens bepaalde criteria en rangschikt ze vervolgens. Het rapport kost wel iets, maar kan je in je zoektocht aardig voorthelpen.
  • John Leh: hij heeft een gelijkaardige benadering als Craig Weiss, met dat verschil dat hij wekelijks blogt over de trends binnen het LMS-landschap. Wil je dus up-to-date blijven, dan is John Leh zeker de moeite. Hij heeft een ‘LMS almanac’, waarbij je tegen betaling evaluaties krijgt van vele LMS’en.
  • Fosway is een organisatie die systemen in een 9-grid rangschikt. Deze rapporten zijn gratis en kunnen behoorlijk wat inzichten verschaffen. Niet zo diepgaand als bij Johan Leh en Craig Weiss, maar het is een goede (gratis) start.

Succes!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

LEERNIEUWS IN UW MAILBOX

U vindt Lerenmetresultaat.be een leuke bron van inspiratie? Maar u wilt graag nog meer lezen over het organiseren van opleidingen? Of u wilt onze Cevora-opleidingen beter leren kennen? Schrijf u dan nu in voor onze maandelijkse nieuwsbrief.

Gerelateerde posts