Microlearning: buzzword of buitenkans?

De L&D-wereld staat bol van buzzwords: gamification, augmented en virtual reality, e-learning, … De nieuwste in het rijtje? Microlearning. Tijdens DevLearn in Las Vegas zoemde het door de auditoria en wandelgangen. Mathias Vermeulen van Winston Wolfe pikte een paar sessies mee en stelde vast dat er reden is voor enthousiasme … én argwaan.

Wat is microlearning (niet)?

Volgens Alex Khurgin, Director Learning van Grovo, is microlearning:

[Microlearning is] learning and applying what one has learned in small, focused steps.

Klinkt evident en eigenlijk niet zo nieuw, niet? Onthoud vooral dat microlearning geen magisch trucje is, maar een proces. Alleen doeltreffend als u drie cruciale parameters in het oog houdt:

  1. Tijd. Propt u twintig minileermomenten in een halve dag? Dan kunt u er net zo goed opnieuw één sessie van maken. Microlearning werkt alleen over een lange periode. Er moet voldoende tijd zijn tussen de leermomenten, zodat uw medewerker tijd heeft om de leerstof te herhalen, erover na te denken of extra uit te spitten.
  2. Behoefte. Vuur niet op goed geluk propjes leerstof op uw medewerkers af. Maar zorg ervoor dat de inhoud beschikbaar is op de momenten dat zij daaraan nood hebben.
  3. Toepassing. Ook hierin verschilt microlearning niet van andere leervormen: houd van bij het begin het eindpunt in uw achterhoofd. Wat wilt u dat uw medewerkers concreet doen met wat ze hebben geleerd?

 Starten met Microlearning? Begin klein.

Het is dus geen goed idee om uw bestaande leerinhoud lukraak op te knippen in kleine leermomenten.

Hoe het dan wel moet? Stel u eens in de plaats van uw medewerkers. Aan welke informatie hebben zij op welke momenten behoefte? Giet het antwoord dan in de juiste beknopte vorm: instructie, video, checklist, …

Hoe verspreidt u die content? Het meest logische antwoord: mobiel. Ook al moet u daarvoor wat interne weerstand overwinnen. Want niet iedereen is even happig op smartphonegebruik tijdens de werkuren.

Moet u alles zelf ontwikkelen? Nee hoor, er bestaat heel wat materiaal dat u kant en klaar kunt gebruiken. Hier vindt u alvast een paar voorbeelden van gebruiksklare applicaties voor mobile learning.

En vergeet niet: herhaling is cruciaal voor een goed leerrendement. Zorg dus voor voldoende herhalingsmomenten – verspreid in de tijd.

Conclusie: buzzword én buitenkans

Zijn wij believers van microlearning? Ja en nee.

  • Nee, want de vlag dekt eigenlijk geen nieuwe lading. Stuurde u al eens checklist of een samenvatting rond na een opleiding? U deed dan spontaan en onbewust al een beetje aan microlearning. Uitdaging is om dit verder uit te diepen, verder te gaan dan samenvattingen, en dit langere tijd voort te zetten. Daarvoor hebt u nu heel wat technische en mobiele instrumenten ter beschikking.
  • Ja, want microlearning onderstreept dat het de hoogste tijd is dat organisaties beseffen dat leren ook buiten het opleidingslokaal kan. Daag uzelf uit om te zoeken naar korte inhoudelijke intermezzo’s waarin u varieert tussen samenvattingen, extra achtergrond, oefeningen, herhalingen, getuigenissen enz. Technisch zijn er geen drempels meer. Het is vooral voor de inhoudelijke invulling dat u uit uw comfortzone moet treden.

Wat denkt u: is microlearning meer dan een modewoord? Laat uw mening hieronder achter bij de reacties.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

LEERNIEUWS IN UW MAILBOX

U vindt Lerenmetresultaat.be een leuke bron van inspiratie? Maar u wilt graag nog meer lezen over het organiseren van opleidingen? Of u wilt onze Cevora-opleidingen beter leren kennen? Schrijf u dan nu in voor onze maandelijkse nieuwsbrief.

Gerelateerde posts