Cijfer zoekt context

Louise Haspeslagh

Contentmarketeer voor Cevora. Benieuwd naar evoluties op de arbeidsmarkt, nieuwe ontwikkelingen in hr en slimme manieren om nieuwsgierigheid aan te wakkeren bij werkgevers én medewerkers.
Louise Haspeslagh
Leestijd: 2 minuten

In deze rubriek laat een Cevora-expert zijn licht schijnen over een markant arbeidsmarktcijfer of onderzoeksresultaat.

Stéphane Verbrugge, Head of Marketing & Communication bij Cevora, geeft context bij dit markante cijfer:

“Minder dan de helft (41%) van de actieve bevolking volgde het voorbije jaar een opleiding. Uit datzelfde onderzoek: 45% onderstreept het belang van omscholen, maar amper 15% denkt dat dit voor zichzelf ooit nodig zou kunnen zijn.

Opvallend is bovendien dat mensen vooral bijleren om vooruit te komen in hun huidige job, niet vanuit een loopbaanperspectief. Of omgekeerd: wie geen opleidingen volgde het voorbije jaar, schrijft dit toe aan een gebrek aan noodzaak om zijn bestaande takenpakket naar behoren uit te voeren.

Van job naar loopbaan

Hoe zal mijn job of loopbaan er morgen of overmorgen uitzien? Een dergelijke langetermijnvisie spreekt voorlopig nog weinig uit deze onderzoeksresultaten. Nochtans zal de verder oprukkende digitalisering nog heel wat jobs grondig door elkaar schudden.

Levenslang leren is de smeerolie van onze economie en arbeidsmarkt. En dat is een gedeelde verantwoordelijkheid van werkgevers én werknemers. De eerste zijn aan zet om werk te maken van een leercultuur, de tweede moeten elke leerkans met beide handen grijpen.

Verschillende petten

Maar toegegeven, vooral in kleine bedrijven is het geen sinecure om opleidingen in te schuiven in de dagelijkse werking. Daarbovenop liggen de leernoden anders dan in grote organisaties. Binnen een kmo combineren medewerkers vaak verschillende rollen. Zij zijn vragende partij voor praktische opleidingen die snel opleveren in de praktijk.

Op basis van die specifieke behoeftes van grote én kleine organisaties moeten ook opleidingsaanbieders zichzelf blijven heruitvinden, zowel qua opleidingsaanbod als op het vlak van leerbeleving. Technologie biedt ons alvast heel wat opportuniteiten om ons klassikale opleidingsaanbod verder te verrijken om de leerimpact te verhogen.

Gen Z aan zet

Hoe ik de toekomst van leren zie? Enerzijds merken we dat steeds meer werkgevers werk maken van een leercultuur. Onder druk van de snel veranderende context uiteraard, maar ook omdat de jongste generatie vragende partij is.

Anderzijds zijn opleidingsaanbod en doorgroeimogelijkheden voor Generatie Z belangrijke drijfveren in de keuze van een werkgever. Zij zullen op hun beurt hun collega’s stimuleren om mee op die trein van levenslang leren te springen, daar ben ik van overtuigd.”

Bron: ‘Wie werk, leert – levenslang leren doorgelicht’, Randstad Research, maart 2020.


Benieuwd hoe het met de leercultuur in jouw organisatie gesteld is?

Kom het te weten met de Cevora Barometer en ontvang concrete tips voor een toekomstgericht opleidingsbeleid.


 

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van opleidingen, blog-artikels, events en tips die je carrière vooruithelpen!

Schrijf je in

Gerelateerde posts