De motivatiepijlers van Dan Pink

Hoe krijg je mensen écht gemotiveerd om te leren? Dat is de vraag die Dan Pink wetenschappelijk wilde beantwoorden. Zijn verrassende conclusie: traditionele beloningen zoals bonussen zijn zelden effectief om de motivatie op langere termijn hoog te houden. Zeker niet als je mensen wilt stimuleren tot complexe cognitieve taken of creativiteit.

Wat dan wel werkt? Pink onderscheidt drie pijlers voor intrinsieke motivatie:

  1. Mastery. Een muziekinstrument leren bespelen, een nieuwe taal spreken, … Het vraagt bloed, zweet en tranen. Toch doen mensen het zonder dat ze daarvoor extra worden beloond. Want ze genieten van het goede gevoel wanneer ze iets onder de knie krijgen of er beter en beter in worden.

De Cevora-contactcentergame speelt daar feilloos op in. Wie de game speelt krijgt feedback en kan verder oefenen in het communiceren met klanten en dat in … een tweede of derde kans. Tot hij het beet heeft en verder kan naar de volgende stap.

  1. Autonomy. Slimme leidinggevenden weten dat werknemers betere resultaten neerzetten als ze hun werkwijze mogen kiezen. Hun gevoel van zelfbeschikking maakt hen gelukkiger, creatiever en efficiënter.

Ook op dat vlak scoort de Cevora-contactcentergame goede punten. Iedere speler heeft zelf de teugels in handen en de vrijheid om zijn eigen beslissingen te nemen.

  1. Purpose. Presteren ‘omdat het moet’? Daar loopt haast niemand warm voor. Medewerkers willen hun steentje bijdragen aan iets waarvan ze de waarde inzien – een hoger doel.

Daarom is de serious game van Cevora geen abstracte oefening maar een natuurgetrouwe spelsituatie. De vragen zijn gebaseerd op echte voorbeelden uit de praktijk. Oké, ‘het is maar een spel’. Maar wel eentje dat nauw aansluit bij de dagelijkse missie van contactcentermedewerkers: ervoor zorgen dat de klanten tevreden zijn.

LEERNIEUWS IN UW MAILBOX

U vindt Lerenmetresultaat.be een leuke bron van inspiratie? Maar u wilt graag nog meer lezen over het organiseren van opleidingen? Of u wilt onze Cevora-opleidingen beter leren kennen? Schrijf u dan nu in voor onze maandelijkse nieuwsbrief.

Gerelateerde posts

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.