Cevora.be in’t nieuw: het werk van onze medewerkers én klanten

Hanne Janssens

Contentmarketeer voor Cevora. Zoekt en deelt graag nieuwe inzichten en verhalen op het vlak van werkgeluk, HR, leercultuur, arbeidsmarkt en loopbaan.
Hanne Janssens
Leestijd: 4 minuten

Hij is er: de gloednieuwe Cevora-website! Oogt mooi aan de buitenkant – al zeggen we het zelf – maar het verhaal dat erachter schuilgaat, is minstens even interessant. De site is immers het resultaat van slimme samenwerking met betrokken medewerkers én klanten. Spilfiguren Tine Wouters, Helen Tueni en Jelle Vancoppenolle leggen uit hoe dat in z’n werk ging.  

Van klantenbevragingen naar eerste ontwerp 

Iedereen bij Cevora was het erover eens: er was een nieuwe website nodig op maat van onze klanten. “De noden en verwachtingen van die klanten moesten dan ook hét startpunt zijn van het project. Om hun input te verzamelen, gingen we te rade bij een ervaren partner”, vertelt Tine Wouters, communication officer bij Cevora.  

Tine: In samenwerking met Knight Moves namen we diepgravende klanteninterviews af en lanceerden we een grootschalige online enquête. Daaruit bleek dat onze nieuwe website vooral gebruiksvriendelijker moest zijn. Die feedback vormde de basis voor een reeks van interactieve cocreatiesessies. 

We brachten collega’s uit verschillende afdelingen samen: medewerkers van de klantendienst, marketingcollega’s, productmanagers, accountmanagers Zij konden zo de site mee opbouwen van nul. Tijdens een brainstormsessie deelden ze hun ideeën met post-its en stickers. In een volgende sessie voegden we daar de klantenfeedback uit de interviews en de enquête aan toe, waarna we overgingen tot een eerste designvoorstel en menustructuur. Die evalueerden en verfijnden we in volgende sessies. 

De feedback van klanten en medewerkers was volgens Tine cruciaal voor het project. Het was fantastisch om te zien hoe mijn collega’s tijdens de sessies openbloeiden en eerlijk hun mening gaven. Medewerkers van pakweg de klantendienst worden meestal niet betrokken bij de ontwikkeling van een website, en da’s een gemiste kans. Zij kennen de oude website immers als hun broekzak en krijgen vaak waardevolle feedback van klanten. 

In de laatste sessie stelde Knight Moves het eindresultaat voor: een volledig uitgewerkt design waaraan iedereen z’n steentje had bijgedragen.” 

Van designs naar een intelligent platform 

In de zomer van 2018 – zo’n jaar na de start van het websiteproject – kwam Helen Tueni in the picture. Met haar ervaring als manager van grootschalige digitale projecten was zij de geknipte persoon om de volgende fase in goede banen te leiden. 

Helen Tueni

Om de designs om te toveren in een gebruiksvriendelijke website moesten we op zoek naar een geavanceerd contentmanagementsysteem, vertelt Helen. “Sitecore blonk uit in customer engagement en personalisatie en kwam daarom als winnaar uit de bus. Om het CMS-systeem te implementeren kozen we voor Boondoggle, een technische partner met veel ervaring in Sitecore die bovendien een overtuigende portfolio kon voorleggen. 

Helen en haar team stonden voor twee grote uitdagingen. “Enerzijds onze bestaande systemen en toepassingen koppelen aan de nieuwe technologieën”, legt Helen uit. Om dat huzarenstukje tot een goed einde te brengen, heb je anderzijds  de juiste mensen nodig. Niet eenvoudig, want er woedt een heuse war for digital talent. 

De nieuwe website is een belangrijk onderdeel van de digitale omwenteling bij Cevora. De ontwikkelingsfase was een hele klus, maar nu is het zaak om de digitale manier van werken te integreren binnen de dagelijkse routine van onze medewerkers. Ook voor dat aspect van onze digitale transformatie moeten we voldoende tijd nemen”, besluit Helen. 

Van technisch systeem naar heldere content 

Een nieuwe website, allemaal goed en wel, maar wat zet je daarop? Enter Jelle Vancoppenolle. Sinds mei 2019 staat hij voltijds in voor de inhoud van de nieuwe website. Daarvoor werkt hij nauw samen met een externe copywriter 

Jelle Vancoppenolle

De teksten op de nieuwe website moesten vooral helder en logisch gestructureerd zijn”, zegt Jelle. We zijn daarvoor vertrokken vanuit het standpunt van de bezoeker, en dus niet vanuit ons aanbod. 

Alexander van Schrijf.be kwam een keer per week langs. Hij en ik zaten dan de hele dag samen in mijn bureau, dat we omtoverden in een echte content war room. Als je samenwerkt aan een groot project is het handig om ook effectief samen te zitten, ook al behoor je niet tot dezelfde afdeling.” 

Daarnaast was ik ook het aanspreekpunt voor collega’s met vragen over het websiteproject. Die beantwoordde ik zo veel mogelijk zelf, om de planning van Helen en haar IT-team niet te verstoren. Complexere vragen speelde ik wel door naar het IT-team. 

Jelle organiseerde ook trainingen voor collega’s die bij de lancering van de nieuwe site vragen van klanten konden krijgen. “Zo konden onze medewerkers die meteen beantwoorden. Alle collega’s hebben bovendien toegang tot een platform waarop ze eventuele bugs kunnen rapporteren en verbeteringen voorstellen. Ze kunnen de voortgang van hun aanvraag volgen en blijven zo betrokken bij de website, zelfs nu hij online is.” 

Helemaal mee met Cevora 

Op de nieuwe website vind je hopen informatie en inspiratie om te groeien in je loopbaan of de prestaties van je team te optimaliseren.

Op de hoogte blijven van wat Cevora zoal doet en hoe we jou kunnen helpen?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van opleidingen op jouw maat, blog-artikels over de nieuwste trends, events die je netwerk boosten en tips die je carrière vooruithelpen.

Schrijf je in

Gerelateerde posts