Ontdek de L&D-trends van 2016 en … 2017

 

Het startschot voor 2017 goed gegeven? Wat zijn de toptrends in Learning & Development (L&D)?

Voor onze Amerikaanse collega’s is het glashelder: dé L&D-trends in 2016 waren onder meer micro learning, LMS en virtual training. U nog niet allemaal bekend? Geen zorgen, u hebt de boot niet gemist. Want onze eigen specialist, instructional designer Jan Van Eycken bekijkt het nuchter:

“L&D-trends zijn zoals het Belgische weer: extreem wisselvallig. Kijk daarom vooral naar de langetermijnevoluties.”

Stapje achteruit dus. Wat zien we dan? Dat 2016 perfect past in L&D-ontwikkelingen die al volop woedden in 2015. En in 2017 óók nog actueel zullen zijn. We zetten ze voor u op een rijtje.

L&D-trend 1: we leren onderweg

Tja, we doen vandaag zowat álles mobiel, dus ook bijleren. Op onze smartphone of tablet, thuis of op de trein, tussen twee vergaderingen of tijdens het ontbijt. Het gevolg? Een stijgende vraag naar korte onlineleermomenten, vaak als aanvulling op klassikale opleidingen.

Dat past in een trend die al meer dan tien meegaat en almaar meer vorm krijgt: blended learning.

“Leren is als whisky. Een goede blend smaakt naar meer.”

Deze ingrediënten zullen blended learning de volgende jaren verder verrijken:

  • flipped classroom: zelfstandige digitale leermomenten als aanvulling op klassikale sessies
  • virtual training: interactieve onlinetraining in een virtuele klas maar met een ‘echte’ docent (Cevora biedt er zo al drie aan.)
  • micro learning: superkorte, strak afgelijnde brokjes onlineleerstof die uw medewerkers vlot opnemen

L&D-trend 2: we bepalen zelf ons traject

Werknemers leren waar en wanneer ze willen. Het heeft dus geen zin om hun opleidingstraject van a tot z uit te stippelen. “Vroeger waren het passagiers, nu chauffeurs”, vertelt Jan Van Eycken. “Hun einddoel ligt min of meer vast, maar ze kiezen zelf de weg daarnaartoe. En beslissen wanneer ze op het gaspedaal drukken of net even uitstappen om op adem te komen.”

“Vroeger waren het passagiers, nu chauffeurs”,

L&D-trend 3: hr wordt gps

Als werknemers zelf hun opleidingstraject kiezen, welke rol speelt hr dan nog? Die van gids en facilitator. Als een gps die verschillende reiswegen suggereert, maar wel het einddoel voor ogen houdt. Die tijdig bijstuurt, de gevolgde route bijhoudt en op het einde van de rit evalueert.

Hr-afdelingen rekenen daarbij steeds vaker op learning management systems (LMS): softwareprogramma’s die de opleidingstrajecten van alle werknemers bijhouden en verweven zijn met andere hr-systemen. Het doel? Resultaten beter meten en nog relevantere opleidingen aanbieden.

Wat wordt volgens u dé L&D-trend in 2017? Vertel het ons in de reactiemodule.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

LEERNIEUWS IN UW MAILBOX

U vindt Lerenmetresultaat.be een leuke bron van inspiratie? Maar u wilt graag nog meer lezen over het organiseren van opleidingen? Of u wilt onze Cevora-opleidingen beter leren kennen? Schrijf u dan nu in voor onze maandelijkse nieuwsbrief.

Gerelateerde posts