Intern commercieel medewerker, beroep van de toekomst: dit is het verhaal van Narek

Hanne Janssens

Contentmarketeer voor Cevora. Zoekt en deelt graag nieuwe inzichten en verhalen op het vlak van werkgeluk, HR, leercultuur, arbeidsmarkt en loopbaan.
Hanne Janssens
Leestijd: 5 minuten

Hoewel Narek niet slaagde aan de Handelshogeschool, bleef hij niet bij de pakken zitten en bereikte hij toch zijn doel: hij vond een eerste job. Ontdek hoe hij intern commercieel medewerker werd na een opleiding bij Cevora.

“Werkloos zijn was geen optie”, vertelt Narek, een vastberaden 26-jarige jongeman van Armeense afkomst. “Mijn studies Marketing en International Business draaiden op niets uit. Ik moest dus werk vinden. En snel.”

“En wat is de beste manier om een job te vinden, als je geen hoger diploma op zak hebt ? Een korte opleiding volgen! Ik wou iets wat niet te theoretisch was, een praktische opleiding waar ze je echt de beginselen van een vak leren en waarmee je meteen aan de slag kan op de arbeidsmarkt. Ik heb er met mijn familie en mijn vrienden over gepraat en zij waren het met mij eens. Een hogere studie is prima. Maar die duurt lang en je weet nooit zeker of je het uiteindelijk zal halen.”

“In september 2018 schreef ik me in bij Actiris. Ik geloof niet in toeval, maar op datzelfde moment ontmoette ik een vriend die me vertelde over een gratis commerciële opleiding voor werkzoekenden die hij net gevolgd had. Die gaf hem de kans om stage te lopen in een bedrijf dat hem daarna in dienst genomen heeft. Ik dacht meteen: dat is het, dat is iets concreets, dat is wat ik nodig heb.”

Volg een opleiding die bij je past

“Ik ben meteen aan mijn pc gaan zitten om te googelen. Toen ik “commercieel medewerker – klantendienst – opleiding” intikte, was de site van Cevora een van de eerste die ik te zien kreeg. Ik heb toen alle opleidingen bekeken die ze aanbieden. Dat zijn er erg veel en gelukkig bieden ze die het hele jaar door aan. Ik heb dus geen tijd verloren.”

“Ik ben erg sociaal en praat graag met mensen. En ik had al de nodige basis in communicatie en verkoop. Ik heb me dus online ingeschreven voor de opleiding ‘Contactcenter-medewerker’. Al snel belde Cevora me op voor een selectiegesprek. Ik had me goed voorbereid. Ik was supergemotiveerd. En ik werd aanvaard.”

Wat doet een intern commercieel medewerker?

“Het gaat om een polyvalent administratief medewerker met een commercieel profiel, die in de eerste plaats de klant wil tevredenstellen. Je bent de verbindingspersoon tussen de verschillende bedrijfsafdelingen die erop toeziet dat aan de vragen van de klanten voldaan wordt. Je voert de bestellingen in, toetst de levertermijnen af bij de productie, organiseert het transport, staat in voor de facturering …”

“Tijdens de korte, maar intensieve opleiding van 5 maanden heb ik dus de basis geleerd van (e‑)marketing en communicatie. Ik heb mijn talenkennis verbeterd (Nederlands en Engels), maar de belangrijkste cursussen gingen over administratie en verkoop: verkoop- en telefoongesprekken, klachtenbeheer en ook enkele juridische aspecten.

Ik heb ook geleerd om met Excel en PowerPoint te werken. En ik heb praktische raad gekregen van een professionele coach, die me geleerd heeft hoe ik een cv en een sollicitatiebrief moet opstellen. Superhandig!”

Meteen na de stage mijn eerste job

“Uiteindelijk moest ik, net als elke student, examens afleggen om te zien of ik de materie beheerste en de nodige vaardigheden onder de knie had. Voor de stage van 6 weken deed mijn coach een beroep op iemand die hij kende, de hr-verantwoordelijke van Homeras. Dat filiaal van AG Insurance zorgt voor dringende bijstand en herstellingen voor klanten die een brandverzekering afgesloten hebben. Cevora heeft een prima reputatie en mijn Nederlands voldeed aan het vereiste niveau, dus ik werd aangenomen.”

“Ja, ik wou maar wat graag bijleren … Ik besefte heel goed dat dit een unieke kans was die ik geen tweede keer zou krijgen. Ik heb me 100% gegeven om te bewijzen dat ik kon wat van mij verwacht werd. Mijn baas was erg tevreden: aan het eind van mijn stage vroeg hij of ik wou blijven. Ik hield van de sfeer, het team en van mijn werk en zei dus ja. Ik was de hemel te rijk. Voor het eerst had ik echt werk.”

Vandaag koop ik mijn eigen appartement

“Ik ben intussen twee jaar Service Operator bij Homeras. In een drieploegensysteem volg ik de schadedossiers van onze klanten van a tot z op (afspraken maken, offertes en facturen goedkeuren …). Ik sta in voor de coördinatie van de herstellingen tussen de klanten en de herstellers en de verzekeringsmaatschappij. Ik zorg ervoor dat de klanten tevreden zijn met het resultaat. En natuurlijk stel ik klanten die overstuur zijn door wat hen overkomt ook gerust!”

“Ik heb in die drie jaar een hele weg afgelegd. Wat ik verder nog wil? Ik wil vooruit. Ik wil een mooie carrière uitbouwen. Ik ben erg ambitieus. Homeras heeft een veertigtal mensen in dienst en is in volle groei. Dit bedrijf is een blijver. Ik ga al mijn troeven inzetten om vooruit te raken, want Homeras biedt mooie carrièrekansen.”

“En goed nieuws: mijn inspanningen lonen nu al. Dankzij mijn werk heb ik een eigen appartement kunnen kopen. Ik verlaat het ouderlijke huis. Als dat niet motiverend is!”

Een opleiding die aansluit bij de praktijk

“Wat ik in mijn opleiding geleerd heb en wat me het meeste helpt bij mijn werk? De communicatie met de klant! Die cursus werd gegeven door een erg bekwame lesgever, die ons alle kneepjes van het vak leerde: hoe we ons moeten voorstellen, luisteren, praten, argumenteren …”

“Wat ook belangrijk was, waren de lessen Nederlands. Omdat mijn kennis van het Nederlands groter was dan die van de andere studenten, heeft mijn begeleider me extra gestimuleerd door me lessen op maat te geven om mijn woordenschat en grammatica nog te verbeteren. Daar ben ik erg dankbaar voor. Want geloof me, de kennis van de tweede landstaal is een enorme troef die heel wat deuren opent.”

Het belang van een doel

“Mijn raad aan toekomstige gediplomeerden? Zorg dat je een doel voor ogen hebt, hoe klein ook. Dat is van cruciaal belang als je vooruit wil. Geef nooit op en zet door! Je zult zien dat het uiteindelijk altijd loont, ook al gaat het onderweg af en toe mis. Ik ben er het levende bewijs van.”

“Ik ben er echt van overtuigd dat iedereen een werkgever kwaliteiten te bieden heeft. Je moet ze alleen vinden en laten zien. Vandaag zijn er heel wat mogelijkheden, zowel wat opleiding als wat beroepskeuze betreft. Maar let vooral ook op wat de arbeidsmarkt je te bieden heeft.

Droom niet van dingen die onmogelijk zijn. Het ideale is om een knelpuntberoep te vinden dat aansluit bij wat je zelf wil. Kijk naar mij. Dankzij Cevora heb ik in minder dan een jaar een vak geleerd dat ik graag doe, stage gelopen en werk gevonden! Alles is mogelijk, als je er de middelen toe krijgt. Je moet gewoon wat wilskracht hebben. Daarna komt de rest vanzelf.


Wist je dat 3 op de 4 werkzoekenden een job vindt na een opleiding bij Cevora?

Ontdek hoe Cevora je kan helpen

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van opleidingen op jouw maat, blog-artikels over de nieuwste trends, events die je netwerk boosten en tips die je carrière vooruithelpen.

Schrijf je in

Gerelateerde posts