Starten met VR (virtual reality) in het opleidingslokaal

“De technologie staat nog in haar kinderschoenen.”: dat schreven we enkele maanden geleden over virtual reality. Maar VR evolueert snel. Zo snel dat we die uitspraak nu al moeten nuanceren. Wat Mathias Vermeulen van Winston Wolfe zag tijdens DevLearn, een opleidingsconferentie in Las Vegas, blies ons van onze sokken. Hij vertelde ons passioneel over een sessie van Koreen Pagano, dé specialiste op het vlak van immersive learning. En wij vonden dat het tijd was om de blik op VR te verruimen.

Wat ís virtual reality nu precies?

Volgens Wikipedia is virtual reality ”[de simulatie van] een omgeving via een computer om een gebruiker via diverse zintuigen onder te dompelen in een ervaring”.

Wij zeggen: probeer het vooral zélf eens door een VR-bril op te zetten. U droomt dan al snel over de mogelijkheden van VR op opleidingsgebied. Maar hoe maakt u die dromen werkelijkheid?

Zo begint u eraan

Klaar om VR te introduceren in uw opleidingslokalen? Pak het dan aan zoals elk ander project. Dat wil zeggen, met drie principes in het achterhoofd:

  • Begin klein en stuur bij.
  • Ga in uw organisatie op zoek naar believers en schaar hen aan uw kant.
  • Meet de resultaten.

Hou rekening met deze hordes

Is succes daarmee verzekerd? Was het maar zo eenvoudig. Omdat VR een nieuwe technologie is, moet u eerst enkele obstakels uit de weg ruimen:

  1. Kostprijs
    Verwacht geen staande ovatie van het management als u voor de eerste keer met uw VR-project op de proppen komt. Want de opstartkosten kunnen behoorlijk hoog zijn. Tip: toon aan dat u die snel terugverdient door de ROI te bewijzen. Ook daarom is het belangrijk dat u zich eerst beperkt tot een klein, duidelijk meetbaar project.
  2. Cultuur
    Misschien is uw organisatie nog niet klaar voor een innovatieve technologie zoals VR. Want VR moet passen in de algemene leercultuur van uw bedrijf. Moet u uw eerste digitale stappen nog zetten? Stel VR dan nog even uit. En maak bijvoorbeeld eerst een eenvoudig filmpje.
  3. Integratie
    Verwacht u al maar aan de vraag: “Hoe importeren we de resultaten van de VR-ervaring in ons LMS?” En zorg ervoor dat u een antwoord klaar hebt, desnoods door aan te kloppen bij een technisch aangelegde collega. Volgens ons biedt Experience API in elk geval heel wat mogelijkheden. Beetje te technisch allemaal? Onthou vooral het belang van een goede follow-up van het gebruik van VR . En denk daar vóóraf al goed over na.
  4. Technologie
    Misschien wel de belangrijkste vraag: voor welk VR-systeem kiest u? Er zijn heel wat hardwareoplossingen op de markt: Oculus Rift, Samsung Gear VR, HTC Vive, … elk met hun sterktes en gebreken. Onze raad: kies niet noodzakelijk de ‘beste’ – dat is volgens ons de HTC Vive – maar degene die het best aansluit bij uw noden. Eerst grondig vergelijken en advies inwinnen is dus de boodschap.

Overtuigd?

Bent u net als wij overtuigd van de meerwaarde van VR voor L&D? Dan is er misschien wel een pioniersrol voor u weggelegd – mét de struikelblokken die daarbij horen. Breng die van bij het begin in kaart en ruim ze uit de weg. Zo krijgt uw leerbeleid de boost die het verdient.

Geen idee wat aan te vangen met VR in het opleidingslokaal? Bekijk deze concrete voorbeelden, waarvoor u vaak zelfs geen dure hardware nodig hebt.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

LEERNIEUWS IN UW MAILBOX

U vindt Lerenmetresultaat.be een leuke bron van inspiratie? Maar u wilt graag nog meer lezen over het organiseren van opleidingen? Of u wilt onze Cevora-opleidingen beter leren kennen? Schrijf u dan nu in voor onze maandelijkse nieuwsbrief.

Gerelateerde posts