TinQwise: “Onboarding is emotie”

Louise Haspeslagh

Contentmarketeer voor Cevora. Benieuwd naar evoluties op de arbeidsmarkt, nieuwe ontwikkelingen in hr en slimme manieren om nieuwsgierigheid aan te wakkeren bij werkgevers én medewerkers.
Louise Haspeslagh
Leestijd: 2 minuten

Denk je bij online leren spontaan aan een webinar met powerpointondersteuning of een cursus in pdf-vorm? De innovatieve leer- en onboardingtrajecten van TinQwise laten deze klassiekers ver achter zich. Naast kennisoverdracht zet de e-learningspecialist sterk in op de employee experience. CEO Kristin Aerts: “Mensen zijn geen sponzen”.

Wie zich goed in zijn vel voelt, leert makkelijker bij: tal van onderzoeken kwamen al tot deze conclusie. Het is ook de basisfilosofie van de Belgisch/Nederlandse learningspecialist TinQwise. Alleen blijkt er bij werkgevers nog veel evangeliseringswerk nodig om IQ en EQ te verzoenen in de werkomgeving, weet CEO Kristin Aerts uit ervaring.

Op maat geknipt

Stel: mijn medewerkers moeten X of Y onder de knie krijgen. Hoe ga ik dan te werk? Kristin Aerts: “De business moet draaien, dus het is logisch dat de werkvloer in de eerste plaats KPI-gedreven is. Het management vertrekt vanuit de vaardigheden die medewerkers moeten bijleren. Maar een medewerker is meer dan een set skills en competenties alleen. Net die emotionele beleving speelt een cruciale rol om leer- en ontwikkeltrajecten te creëren die ook effectief een gedragsverandering teweegbrengen.

Hou dus vooral in het achterhoofd dat mensen geen sponzen zijn, en vraag je af welke kennis ze echt nodig hebben om morgen hun job beter uit te voeren. Maar ook: wat is voor hen de ideale leeromgeving? Met welke devices werken ze het liefst?”

TinQwise ontwikkelt vanuit een concrete leerdoelstelling learningoplossingen op maat van specifieke doelgroepen. Hierbij wordt gretig gebruikgemaakt van marketingtechnieken en de haast eindeloze technologische mogelijkheden: animatie, video, podcast, virtual reality, storytelling, quizzen enzovoort. Of dat allemaal niet te frivool is voor een ernstige aangelegenheid als leren? Kristin Aerts: “Uiteraard moet je leren serieus nemen, maar dat betekent niet dat e-learning een droge bedoening of eenheidsworst moet zijn.”

Onboarding is emotie

Ook binnen onboarding benadrukt de CEO het belang van de combo van IQ en EQ: “Op nieuwe medewerkers komt heel wat af. In ijltempo moeten ze een massa praktische info absorberen over hun nieuwe organisatie en werkplek. Tegelijk voelt elke nieuwkomer zich de eerste dagen erg onwennig, van schoolverlater tot doorgewinterde expert.”

TinQwise creëerde een app die de kersverse werknemer tips geeft en geregeld peilt naar zijn of haar welbevinden. Die resultaten komen bij de leidinggevende of hr terecht, zodat er snel kan worden ingespeeld op signalen van onzekerheid of ontevredenheid. Kristin Aerts: “Onboarding is in de eerste plaats emotie. Dus wie vanaf dag één inzet op een hechte band met zijn medewerker, verhoogt zijn kansen aanzienlijk op een succesvol verder verloop van de employee journey.”


Wil je werk maken van de employee experience binnen jouw organisatie? In deze whitepaper reiken we de ingrediënten aan: inzichten, tools én tips om je skills bij te spijkeren.


Over Kristin Aerts

Na een loopbaan in consultancy en kmo-management startte Kristin in 2013 in Antwerpen de Belgische poot op van de Nederlandse e-learningspecialist TinQwise. Ze is gepassioneerd door onder meer performancemanagement, employer branding, marketingcommunicatie en changemanagement.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van opleidingen, blog-artikels, events en tips die je carrière vooruithelpen!

Schrijf je in

Gerelateerde posts