Werkgeluk: de kloof tussen theorie en praktijk overbruggen

Hanne Janssens

Contentmarketeer voor Cevora. Zoekt en deelt graag nieuwe inzichten en verhalen op het vlak van werkgeluk, HR, leercultuur, arbeidsmarkt en loopbaan.
Hanne Janssens
Leestijd: 4 minuten

Dat steeds meer organisaties inzetten op werkgeluk is een positieve evolutie, vindt Karolien Hendrikx van happiness agency Hallelujah. Maar vaak gaapt er een kloof tussen de theoretische modellen en de praktische uitrol ervan. “Met kleine acties kan je bij elk bedrijf meteen aan de slag om een groot verschil te maken.”

Dat werkgeluk geen hype is maar een onontbeerlijk deel van de arbeidspsychologie, blijkt uit de vele onderzoeken en theorieën over het onderwerp. Goede voorbeelden zijn de Tryangle-methode of het ‘job demands-resources model’. “Dat laatste is hét model voor werkbeleving in de arbeidspsychologie en vormt de theoretische onderbouw van onze aanpak”, vertelt Karolien Hendrikx. “Het definieert de aspecten die cruciaal zijn voor engagement en werkgeluk, waaronder ook de drie resources uit de zelfdeterminatietheorie: autonomie, competentie en verbondenheid.”

Kleine acties met grote resultaten

“Veel bedrijven weten in theorie wel hoe je kan bouwen aan werkgeluk”, zegt Karolien. “maar dan nog blijft de vraag hoe je dat alles in de praktijk brengt. Gelukkig hoeft het niet persé ingewikkeld te zijn, want met verschillende kleine stapjes geraak je soms verder dan met één grote stap. Onderzoek toont aan dat werkgeluk door kleine dingen wordt beïnvloed”, aldus Karolien.

Van theorie naar praktijk

Dagelijks inzetten op werkgeluk, dat doet Hallelujah met een ‘happiness box’. “Daarmee reiken we de werknemers zelf alle tools en informatie aan om kleine dagelijkse acties te organiseren. Dat zijn heel tastbare en effectieve oefeningen om stap voor stap engagement op te bouwen. Elke organisatie kan die meteen implementeren”, legt Karolien uit.

De moodbarometers, bijvoorbeeld: affiches waarop elke medewerker ’s ochtends aangeeft hoe hij of zij zich voelt. “Thematisch kan je dat op allerlei manieren invullen. In een recente versie werkten we met dieren, zoals het ‘gekke aapje’ of de ‘norse olifant’. In plaats van een routineuze ‘hoe gaat het?’ die een conversatie soms al in de kiem smoort, gaan je medewerkers zo dieper in op hun gemoedstoestand via een oprechte dialoog.”

Open communicatie

Met kleine acties kan je de communicatie tussen medewerkers bevorderen. “Wil je fouten bespreekbaar maken? Werk dan met een wall of shame’ waar je op een ludieke manier benoemt wat er fout ging en mogelijke spanningen ontmantelt. Met een vlagje op geven collega’s aan dat ze niet gestoord willen worden. Om de onderlinge relatie te bevorderen kan je ‘mystery dates’ organiseren: elke week trekken de medewerkers een willekeurige naam van een collega waar ze op lunchdate mee gaan.”

Individueel en collectief werkgeluk

Je engagement fluctueert van dag tot dag. Daarom is het belangrijk om elke dag aan werkgeluk te bouwen door kleine succeservaringen te stimuleren. Een jaarlijkse teambuilding brengt misschien je medewerkers dichter bij elkaar, de invloed op hun werkgeluk blijft beperkt.”

“Want werkgeluk is ruimer dan individueel welbevinden”, zegt Karolien. “Het sociale aspect is minstens even belangrijk. Het doel is om werkgeluk op een collectieve manier te bereiken. Door op relaties tussen medewerkers en de groepsdynamiek te focussen, bouwen we geëngageerde community’s.”

Werkgeluk in je bedrijfscultuur

Die dagelijkse initiatieven moet je gecoördineerd aanpakken en er open over communiceren. Wat is de bedoeling van de specifieke actie? Hoe helpt ze medewerkers om zich goed te voelen op het werk? “Daarnaast is het belangrijk om die acties aan de bedrijfscultuur aan te passen.”

“Het moodboard met dieren kan voor sommige organisaties misschien te ‘fluffy’ zijn en daardoor zijn effect missen. Stel daarom ambassadeurs aan in het bedrijf, die goed aanvoelen wat leeft bij de collega’s en welke acties werken”, besluit Karolien. “Zo kan je feedback van het team verzamelen en de acties aanpassen aan de reële noden van je medewerkers. Wie weet komen ze zelf wel met leuke ideeën.”


Over Hallelujah

Hallelujah helpt bedrijven om werkgeluk te stimuleren met een meet- en bouwmethode en door concrete tools aan te reiken. Daarmee zetten ze de theoretische modellen uit de arbeidspsychologie om in praktische methodes om elke dag aan werkgeluk te bouwen.

Karolien Hendrikx heeft een doctoraat in arbeidspsychologie en werkt bij Hallelujah als Research & Development Lead. Tijdens onze digitale conferentie voor de Week van het Werkgeluk doet ze de aanpak van Hallelujah helemaal uit de doeken.

 


Webinar ‘Werken aan werkgeluk: hoe dit aanpakken met je collega’s’

Het bouwen van een community van geëngageerde medewerkers is meer dan ooit belangrijk in deze onzekere en complexe wereld. Maar hou bouw je daaraan? Het is geen eenvoudig top-down verhaal maar een gedeelde verantwoordelijkheid tussen HR, leidinggevenden en medewerkers. Kleine acties maken vaak een groot verschil. In deze sessie illustreren we via concrete cases en praktische handvaten hoe je aan de hand van small wins kunt bouwen aan een sterk, menselijk én toekomstgericht werkklimaat.

Karolien Hendrikx laat je op een plezierige manier kennis maken met de happiness boxen die alles meteen heel tastbaar en implementeerbaar maken. Kortom, een originele en onderbouwde sessie die je de volgende werkdag meteen kan toepassen.

Schrijf je in voor deze webinar op 21 september!

 

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van opleidingen op jouw maat, blog-artikels over de nieuwste trends, events die je netwerk boosten en tips die je carrière vooruithelpen.

Schrijf je in

Gerelateerde posts